کد مطلب : 3126
سه شنبه ۸ حوت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
78459
فاقددیدگاه
ع- جاوید

مدینه فاضله اسلامی(حکومت جهانی امام مهدی(عج))

sobhe-zohour
«تساوی و برابری انسانی در جامعه مهدوی(عج): در حکومت جهانی آن حضرت، ظلم و ستم برانداخته شود، البته پس از سختی‌ها و جنگ‌ها و در سراسر زمین عدل و داد بپا کند، هیچ جایی در زمین نماند مگر اینکه از برکت عدل و احسان او فیض برده و زنده شود، حتی جانوران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت و داد و نیکویی بهره‌مند گردند. امتیازات به‌ناحق را که عده‌ای به ناروا به خود اختصاص داده‌اند را به صاحبان آن برگردانده و کسی را بر کسی امتیاز ندهد.»

در سپیده‌دم جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری در سامرا، در خانه امام یازدهم (امام حسن عسکری (ع) نوزادی چشم به جهان گشود که نوید گشایش زندگی انسان و برپایی جامعه واحد جهانی بر پایه و مبنای توحید و عدالت و زدودن آلایش‌های شرک و کفر و ظلم و استبداد را به جهان و جهانیان می‌داد.!

نوزاد خجسته و مبارک، همنام و هم کنیه جدش رسول اکرم پیامبر اعظم اسلام (ص) و با القاب امیدبخش و بشارت‌آمیز “مُنجی،” مهدی”،”حجت”، ” بقیه‌الله”،”قایم”  که وارث تمام پیامبران الهی و سراپا نماد نبوت و ولایت است.

«چون آدم (ع) آدمیتی نو را بنیاد می‌نهد، بسان نوح(ع)  با کوله‌بار صدها سال درد و رنج، خدا را بر کافران می‌خواند، همچون ابراهیم (ع) ندای توحید در می‌دهد و بت‌های سنگی و چوبی و انسانی  را سرنگون می‌کند، همانند موسی(ع) بر فرعونیان ستمگر زمان می‌شورد و طومار زندگی ظالمانه آنان را در هم می‌پیچد، و بادم مسیحایی عیسی (ع) انسانیت مرده را زنده می‌کند، و با عمامه پیامبر(ص) بر سر و پیراهن رسالت در بر، با قرآن پیامبر در سینه و خُلق محمدی (ص) آراسته و سیرت و شمشیر علی (ع) در جان و در دست، با امر خداوند متعال، قیام می‌کند و قله‌ی تمدن اسلام را که بشریت تاکنون جلوه‌های نورانی اندکی از آن را در حکومت پیامبر (ص) و دوران کوتاه حکومت نمونه امیرالمومنین(ع) دیدند،  تحقق می‌بخشد».

اینک، به‌اختصار به فرازهایی از ویژگی‌های شخصیتی متعالی آن حضرت و به برخی شاخصه‌های حکومتی بی‌بدیل آن راهبر و راهنمای الهی، برگرفته از روایات معتبر، آن‌گونه که استاد جعفریان در کتاب پرارج خود حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع) آورده است، اشاره می‌شود.

یکم) شخصیت دینی: مهدی (عج) در برابر خداوند و جلال او فروتن و خدا و عظمت او در وجود آن حضرت، متجلی است و همه هستی او را در خود فروبرده است. او ذره‌ای از حق را فرونگذارد. خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند. در حکومت او به احدی بدی نرسد، مگر آنجا که حد خدایی جاری گردد.

دوم) ویژگی اخلاقی: مهدی(عج) همچون پیامبر (ص) دارای خُلق محمدی و صاحب حشمت و وقار و سکینه است. علم و حلم او از همه مردمان بیشتر است و در جهان با مشعل فروزان هدایت سیر کند، و چونان صالحان زندگی نماید.

سوم) سنت عملی: به هنگام رستاخیز مهدی(عج) آنچه هست، دوستی و یگانگی است، تا آنجا که  هرکس هرچه نیاز دارد از آن دیگری بردارد، بی‌هیچ ممانعتی، در زمان مهدی (ع) مومنان در معاملات از یکدیگر سود نگیرند. کینه‌ها از دل‌ها بیرون رود، و همه‌جا را آسایش و امنیت فراگیرد. مهدی (ع) بخشنده است، با عمال و کارگزاران دولت خویش بسیار سختگیر باشد، و با ناتوان‌ها و مستمندان، بسیار دل‌رحم و مهربان.

چهارم) سیره انقلابی: امام زمان (ع) حق هر حق‌داری را بگیرد و به او دهد، حتی اگر زیر دندان دیگری باشد. چون مهدی (ع) قیام کند جزیه برداشته شود، و غیرمسلمانی نماند. حق را به گوش و هوش همگان، اعلام و ابلاغ نماید، و اگر نپذیرد، او را بکشد. خدا به او این‌گونه امر کرده است. بدا به حال کسی که با مهدی (ع) بر سر ستیز آید.

پنجم) سیره تربیتی امام قایم(ع): در زمان حکومت امام قایم (ع) به همه مردم علم و حکمت بیاموزند، تا آنجا که زنان در خانه‌ها با کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) قضاوت کنند. در آن روزگار قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یابد، امام (ع) به تایید الهی، خردهای مردمان را به کمال رساند، و در دل همگان فرزانگی پدید آورد. در آن دوران، عیب و آفت از شیعه برطرف گردد. و دل‌های آنان چون پاره‌های پولاد شود، و حکومت و سروری روی زمین به دست آنان افتد.

شاخصه‌های حکومت متعالی امام قایم (عج)

الف) حکومت واحد جهانی: دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین الهی با نزول قرآن کریم و رسالت جهانی پیامبر اعظم اسلام (ص) از سوی خداوند متعال، بر بشریت اعلام و ابلاغ شد. پیامبر خاتم در دوران رسالت الهی خویش با تمام توان و نیروی الهی، جامعه عربستان و تمام جهان و جهانیان را به توحید و پذیرش دین مبین اسلام دعوت نمود و تا هنگام رحلت، اسلام را بر تمام جزیره‌العرب حاکم نمود.  آنگاه به امر خداوند متعال، امر تبیین و تفسیر و ابلاغ پیام دین مبین را به جانشین شایسته و معرفی‌شده از سوی خداوند متعال را به امیرالمومنین(ع) سپرده و آن امر عظیم و خطیر را در غدیر خُم و در جمع بیش از صد هزار مسلمان ابلاغ فرمود.

رسول خاتم (ص) در دوران رسالت عظیم الهی بارها به امر خطیر جانشینی امامان پس از خود با یادآوری جزییات و ذکر نام و مشخصات وصفت رهبران الهی، هرگونه ابهام و تردید، از دل و گوش و هوش مخاطبان را زدود، اما باگذشت زمان اندک پس از رحلت آن وجود گرامی و گران‌قدر، مسیر اسلام ناب، توسط تعدادی از مسلمانان  به‌ظاهر مسلمان، در اثر هوای نفس و دوستداری دنیا و حُب ریاست و موقعیت، به انحراف کشانده شده  و مسیر مستقیم و ترسیم‌شده الهی آن‌گونه که شایسته بود به سمت‌وسوی دیگری سوق داده شد.!!

در حدود یک ربع قرن پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) بار دیگر، مردم خسته و جفا دیده از عملکرد خلفای به‌ظاهر پیامبر! برآشفته و خشمناک، به‌سوی علی (ع) روی آورده و با اصرار و التماس حکومت اسلامی امام علی (ع) را پذیرفته و خواستار حکومت عادلانه آن حضرت شدند. امیرالمومنین (ع) نیز با اعلام شرایط و شاخصه‌های حکومت اسلامی مبتنی بر سنت و سیره پیامبر  (ص) و باهدف احقاق حق و اجرای عدالت و تحقق اصول بنیادین توحید و ارزش‌های ناب اسلامی آن‌گونه که در کتاب خدا و سنت رسول اکرم بیان و عمل شده بود، اقدام نمود و هرچند با هزاران مشکل و چالش‌های توان‌فرسا مواجه گردید اما لحظه‌ای از تلاش و جهاد درراه تحقق ارزش‌ها و اصول و مبانی اسلام راستین فروگذار نکرد. آن حضرت، در دوران حکومت کوتاه الهی خود که نمونه کاملی بود از حق‌خواهی، حق‌گزاری، مبارزه با ظلم، طرفداری از مظلوم، اجرای عدالت، اصول مساوات و برابری و خلاصه احیای ارزش‌های اصیل انسانی، اقدام و عمل نمود.

جریان دامنه‌دار انحراف، که به‌صورت مزمن و پیچیده در فاصله بیش از سه دهه پس از رحلت پیامبر در لایه‌های پیدا و پنهان جامعه اسلامی نفوذ و بروز یافته بود، بار دیگر با حکومت ناشایسته معاویه سر برآورد و این بار بسیار خطرناک‌تر و مرموزتر از قبل، با خلق فجایع جبران‌ناپذیر تغییر صورت و ماهیت حکومت اسلامی که بر اساس شایستگی الهی بنیاد نهاده شده بود، به شکل سلطنت و امارت موروثی و بازور و تزویر به مردم معرفی و قبولانده شد! این بنای انحرافی باعث خلق حادثه عاشورا و وقایع پرشمار دیگر در تاریخ اسلام گردید که به درازای قرن‌ها و تاکنون امتدادیافته است!!.

اما خط اصیل ولایت و امامت که توسط پیامبر اعظم اسلام (ص) و با دستور خداوند متعال ترسیم و اعلام‌شده بود هیچ‌گاه از تحرک و تلاش،  بازنایستاده و با وعده غیرقابل تخلف الهی و به‌عنوان سنت لایتغیر الهی، مبنی بر اعتلای” کلمه الله ” و اعتلا و تسلط دین کامل و مبین اسلام بر پهنای جهان و ایجاد حکومت واحد جهانی به دست توانمند آخرین ذخیره و خلیفه الهی و نجات‌بخش بشریت حضرت بقیه‌الله(عج) محقق خواهد شد. در ادامه به‌طور فهرست‌وار به برخی شاخصه‌های حکومت جهانی مهدوی (عج) یا مدینه فاضله اسلامی پرداخته و نوشته حاضر را به پایان می‌بریم.

گفته شد، از مهم‌ترین شاخصه‌های حکومت امام مهدی (عج) جهانی بودن آن است.  در طول تاریخ بشر بسیاری از حکومت‌ها داعیه حکومت جهانی داشته‌اند. و برخی که به‌طور نسبی با جهان‌گشایی توانسته‌اند بر بخش اعظم از قلمرو زمین حکومت کنند، یا هدف عادلانه نداشته و صرفا برای تسلط بر مردم و کسب ثروت و شهرت، حکمرانی کرده‌اند مانند حکومت امپراتوری اسکندر مقدونی یا کسب قدرت و ارضای شهوت قدرت‌طلبی و حکمرانی، هدف اصلی آنان بوده است مانند امپراتوری‌های عظیم چین و روم و ایران و… حکومت جهانی مهدی(عج) اما که در امتداد حکومت انبیای الهی و به‌ویژه حاکمیت جهانی آخرین و برترین فرستاده خداوند (حضرت محمد(ص) ) با خصیصه و شاخصه تحقق ارزش‌های اصیل و بنیادین توحید و عدالت و ساختن جامعه انسانی به‌دوراز هرگونه ظلم و ستم و بی‌عدالتی، ممتاز است.

ب) تساوی و برابری انسانی در جامعه مهدوی(عج): در حکومت جهانی آن حضرت، ظلم و ستم برانداخته شود، البته پس از سختی‌ها و جنگ‌ها و در سراسر زمین عدل و داد بپا کند، هیچ جایی در زمین نماند مگر اینکه از برکت عدل و احسان او فیض برده و زنده شود، حتی جانوران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت و داد و نیکویی بهره‌مند گردند. امتیازات به‌ناحق را که عده‌ای به ناروا به خود اختصاص داده‌اند را به صاحبان آن برگردانده و کسی را بر کسی امتیاز ندهد.

ج) شاخصه اصلاحی و اصلاحگری حکومت مهدوی(عج): همه اموال جهان، در نزد مهدی(ع) گرد آید و آنچه را که در دل زمین و بر روی زمین است را خداوند در اختیار او قرار دهد، در روزگار او همگان به رفاه و آسایش و وفور نعمتی بی‌مانند دست یابند، گنج‌ها و دفینه‌های زمین و دیگر معادن استخراج گردد، به‌گونه‌ای که برای پرداخت حق واجب، فقیری پیدا نشود.  هیچ سیاست و حکومتی جز حکومت حقه الهی و سیاست عادلانه قرآنی در جهان ، جریان نیابد. یاران امام قایم (ع) به سراسر جهان پا نهند، و همه‌جا قدرت را در دست گیرند. همه‌کس و همه‌چیز مطیع آنان شوند. امام قایم(ع)  هواپرستی را به خداپرستی بازگرداند، رای‌ها و نظرها و افکار را به قرآن بازگرداند، پس‌ازآن که قرآن را به رای‌ها و نظر و افکار خود بازگردانده باشند. آنگاه است که مهدی به شما نشان دهد که سیرت عدل کدام است ، و زنده کردن کتاب و سنت چیست؟

د) شاخصه حکم و قضاوت در حکومت جهانی امام مهدی(عج): امام قایم(ع) میزان عدل را در میان مردم نهد، و در حکومت او هیچ‌کس نتواند بر دیگری ستم کند. مهدی (ع) قضاوتی جدید آورد، و به‌حکم داود و آل داود حکم کند و از مردم بینه و شاهد نطلبد. و برحسب باطن قضاوت  کند، و بی‌هیچ نیازی به شاهد حکم دهد. خداوند حکم را به او الهام کند، و او بر طبق احکام الهی حکم کند.  امام مهدی (ع) دوست و دشمن را با نگاه بشناسد .

سخن پایانی: حکومت جهانی مهدی (ع) پس از سختی‌ها و جنگ‌های فراوان، تشکیل می‌شود، همان‌گونه که حکومت پیامبر و امیرالمومنین(ع)، آشکار است که زمینه‌سازان چنین حکومت بی‌بدیل، یاران مخلص و فداکار و بااراده‌های آهنین می‌طلبد و زمینه‌های اجتماعی آن نیز با رهبری آن حضرت و پیروان متعهد و پیراسته و خودساخته میسور و ممکن است. بنابراین آن‌گونه که در ذهن و اندیشه برخی می‌گذرد که پیروان امام (ع) فقط به دعا و انتظار بسنده کنند  و درراه زمینه‌سازی ظهور و اقامه حکومت آن پیشوای بزرگ الهی تلاش و کوشش نکنند،! فرسنگ‌ها با واقعیت، فاصله دارد. !!

امتیاز:
(0) (0)
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما