کد مطلب : 2242
دوشنبه ۲۳ میزان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
7559
یک دیدگاه
مدیریت

چرا طرح نو از بهزاد حمایت می‌کند؟

بهزاد ۳
«علاوه بر بعد اخلاقی و وجدانی مساله، حمایت از بهزاد بعد علمی نیز داشته و دارد. متاسفانه تحصیل‌کردگان ما علی‌رغم ادعاهای بلندبالای که دارند و دچار توهم دانایی هستند، ذهنیت کاملا عامیانه دارند، مسایل سیاسی- اجتماعی را عامیانه فهم می‌کنند و به همین خاطر عامیانه راه‌حل ارایه می‌کنند. اکثر کسانی که یا دارای عنوان دکتری هستند و یا اگر دکتر نیستند تقلبا خود را در میان مردم دکتر معرفی می‌کنند، فهمشان از مسایل اجتماعی مثل فهم یک کارگر ساده بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند. به همین خاطر راه‌حلشان پاک کردن صورت مساله و سکوت است.!!»

یکی از معضلات سیاسی- اجتماعی ما که (خیلی از نابسامانی‌ها و وضعیت ناگوار کنونی محصول و برآیند آن است)، نبود افکار عمومی هوشمند و فعال سیاسی است. این نقطه‌ضعف ناشی از ضعف فهم مسایل سیاسی و پدیده‌های اجتماعی است. عدم فهم درست مسایل سیاسی و اجتماعی اختصاص به عامه مردم ندارد بلکه حتی تیپ تحصیل‌کرده و مدعی و متوهم همه‌چیزفهم ما را نیز شامل می‌شود. گاهی برداشت و تحلیل تحصیل‌کردگان و مدرک داران ما از مسایل اجتماعی و سیاسی به‌طور غیرمنتظره‌ای ناامیدکننده‌ است. ما چه در سطح عوام و چه در سطح خواص با افکار عمومی علمی، هوشمند، دانا و توانا روبه‌رو نیستیم. از همین رو افکار عمومی ما در مواجهه با رخدادها و پدیده‌های اجتماعی و کنش کنشگران سیاسی فعال برخورد نمی‌تواند و همیشه منفعل و به‌جای فهم مساله درصدد پوشاندن صورت مساله هست. به خاطر همین مشکل و به دلیل همین ضعف در بینش و روش، ما توانایی حل مسایل خود را نداریم و افکار عمومی جامعه توان تفکیک مسایل و معضلات پیش‌آمده را حتی در حوزه تحصیل‌کردگان ندارند.

طرح نو به‌عنوان یک مجموعه علمی، فرهنگی و سیاسی که در این عرصه‌ها فعال است و حوادث و تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور را رصد و تحلیل کرده موضع‌ می‌گیرد، سعی دارد تا با رویدادهای سیاسی در سطح توان خود علمی برخورد و در قبال گروه‌ها و افراد بازیگر سیاسی موضع عالمانه‌تر اتخاذ نماید. طرح نو از گروه‌ها و افراد سیاسی دخیل در بازیگری و نقش‌آفرینی درروند تحولات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و… شناختی نسبتا خوب و آشنایی قابل‌اعتمادی پیداکرده و خیلی از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی را شناخته و درباره نقطه قوت و ضعف‌های آن‌ها می‌تواند اظهارنظر نسبی نماید. یکی از چهره‌های بازیگر در عرصه سیاسی و تحولات اجتماعی کشور جناب احمد بهزاد است که مدتی زیادی است که نام او سر زبان عام و خاص جاری است. طرح نو بهزاد را که در طول مدت فعالیت‌های سیاسی و کشمکش مبارزاتی‌اش رصد کرده است او را فرد لایق، شایسته، زیرک، هوشمند، توانا و متعهد و مغرور به غرور هزارگی شناخته و او را دارای ویژگی‌های شخصیتی‌ای می‌داند که کمتر کسی دیگر که در عرصه حیات  سیاسی از مردم هزاره فعال هستند دارای آن ویژگی‌ها هستند. این ویژ‌گی‌ها و صفات بارز شخصیتی بهزاد یکی از عواملی است که طرح نو از او حمایت کند.

البته این ویژگی‌های شخصیتی به تنهای باعث نشده که طرح نو از او حمایت کند، بل علاوه بر ویژگی‌های شخصیتی وی الزامات اخلاقی و ضرورت‌های اجتماعی نیز ایجاب می‌کند که باید از احمد بهزاد حمایت صورت گیرد. الزامات اخلاقی به این معنا که از زمانی زایش و تولد جنبش روشنایی و درخشش خوب و خیره‌کننده احمد بهزاد در این جنبش تمام نیروهای مغرض داخلی و دولتی فعال شدند که او را تخریب و قامت استوار او را زیر فشارهای توطیه‌های خاینانه و مزورانه خم کنند. به‌مرورزمان که جنبش با مانع سخت و زمخت تاریخی مواجه گردید و مطالبه‌اش توسط غنی و تیم فاشیست وی برآورده نشد و خون‌های ریخته شده در این راه جنبش را جهانی کرد و بهزاد پیام‌رسان خون‌های شهدای جنبش گردید، بازهم از تیر کین و در امان نماند و هرچه تهمت، افترا، توهین، فحش بود نثار او گردید!! اما در قبال این توطیه‌ها و دسیسه‌چینی‌ها افکار عمومی ساکت و سردرگم و حتی مایوس بودند و واکنشی از خود بروز نمی‌دادند. طرح نو تمام این ترفندها و توطیه‌ها را زیر نظر داشت و به این نتیجه رسید که بهزاد در این میدان هم صادق‌ترین و هم مظلوم‌ترین است. وجدان و اخلاق حکم می‌کند که در قبال این دسایس ساکت ننشیند و از مظلومیت او حمایت کند.

علاوه بر بعد اخلاقی و وجدانی مساله، حمایت از بهزاد بعد علمی نیز داشته و دارد. متاسفانه تحصیل‌کردگان ما علی‌رغم ادعاهای بلندبالای که دارند و دچار توهم دانایی هستند، ذهنیت کاملا عامیانه دارند، مسایل سیاسی- اجتماعی را عامیانه فهم می‌کنند و به همین خاطر عامیانه راه‌حل ارایه می‌کنند. اکثر کسانی که یا دارای عنوان دکتری هستند و یا اگر دکتر نیستند تقلبا خود را در میان مردم دکتر معرفی می‌کنند، فهمشان از مسایل اجتماعی مثل فهم یک کارگر ساده بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند. به همین خاطر راه‌حلشان پاک کردن صورت مساله و سکوت است.!! اما طرح نو معتقد است که جلو بد اخلاقی‌ها، هتاکی‌ها افتراها را  می‌توان با واکنش مناسب و به موقع افکار عمومی کنترل و مهار کرد. خیلی‌ها بهزاد را شایسته و درروند مبارزات عدالت‌خواهانه خالی از غل و غش می‌دانند اما در قبال بداخلاقی‌ها و هتاکی‌ها نسبت به او سکوت کرده و واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهند و خیال می‌کنند که با سکوت و پاک کردن صورت مساله مساله حل می‌شود.

مشکلات پیش‌آمده در روند مبارزات جنبش روشنایی زمینه و علت اجتماعی دارد. زمینه و علت اجتماعی را اگر شناسایی و مرتفع سازیم مشکل حل می‌گردد. اگر ما افکار عمومی فعال و هوشیار می‌داشتیم که بدون هیچ ملاحظه‌ای در قبال مسایل سیاسی و جبهه‌گیری‌ها و صف‌بندی‌های افراد و گروه‌ها موضع روشن می‌گرفتند وضعیت امروز ما این نبود. افکار عمومی به‌عنوان عامل مهارکننده اگر زمینه‌های اجتماعی مسایل و مشکلات را شناسایی و برای برطرف کردن آن راه‌حل اساسی و کنش فعال اجتماعی می‌داشتند و موضع و سمت‌سوی درست و مطابق با مصالح عمومی را اتخاذ و کسانی را که تا هنوز بر خط مستقیم عدالت‌خواهی جنبش روشنایی ایستاده حمایت می‌کردند جنبش روشنایی از آسیب و فراکسیون بازی‌ها مصون می‌ماند. طرح نو بر اساس همین تحلیل و انگیزه که بهزاد تا هنوز صادق‌ترین و در خط مطالبات عدالت‌طلبانه استوار ایستاده است از او حمایت کرده و لازم می‌داند که از مردم عزیز و افکار عمومی نیز تقاضا نماید که برای ادای دین و ایفای الزامات اخلاقی و مسوولیت تاریخی خویش همه موقف خود را مشخص و سکوت و مصلحت سنجی‌های ناشیانه را کنار گذاشته و از این عدالت‌خواه نستوه حمایت کنند. پس بیایید بهزاد را برای تداوم خط عدالت‌خواهی و مبارزه با تبعیض سنگین تاریخی و شکستن انحصار قومی حمایت کنیم.

امتیاز:
(0) (0)
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
نظرات بازدید کنندگان
  1. تحلیل خوب و بجا و بسیار واقع بینانه بود

دیدگاه شما