کد مطلب : 3157
دوشنبه ۲۰ حمل ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
47760
فاقددیدگاه
اداره «خط نو»

انتشار شماره دوم و سوم «خط نو»

photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۸_۱۳-۵۱-۰۱
«شماره سوم «خط نو» به پدیدارشناسی نظریه‌ها و گفتمان دینی در افغانستان پرداخته که تا حدودی تازه و بعد از سقوط نظام پیشین و حاکمیت نظام طالبانی است. هرچند بیشتر مقالات رویکرد تیوریک و تاریخی دارند و به وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امروز خیلی نپرداخته اما برای شناخت زمینه و زمانه پیروزی و حاکمیت طالبان لازم است که ریشه‌ها و زمینه‌های فکری و بستر تاریخی آن شناسایی گردد و عوامل پیدا و پنهان رشد و بالندگی و دوام آن به بحث گرفته شود. در شمار سوم در حد وسع مالی و توان فکری به این امر توجه صورت گرفته است.»

بعد از چند سال و مدت‌ها انتظار بالاخره شماره دوم و سوم  «خط نو» منتشر شد. جستارهای شماره دوم به بررسی، تحلیل و آسیب‌شناسی جنبش روشنایی اختصاص‌یافته است. البته لازم به تذکر است که مجموعه نوشتاری که در موضوع جنبش روشنایی گردآوری‌شده تازه نیست و درزمانی که جمهوریت حاکم و جنبش روشنایی شکست را پذیرفته و پراکنده‌شده بود نوشته‌شده و به خاطر مشکلات مالی به نشر سپرده نشده است. چاپ آن مجموعه مقالات شاید ازنظر خوانندگان محترم تاخیر بیان از وقت حاجت و در این زمان سخنان خارج از زمان پنداشته شود اما این‌طور نیست، انگیزه پرداختن به جنبش روشنایی در همان زمان هم این بود که جنبش روشنایی به‌عنوان بزرگ‌ترین مبارزه مدنی مردم هزاره باید کاویده و علل شکست و نرسیدن به هدف تحلیل و شناسایی گردد و برای تجربه‌پذیری برای فردا در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد. لذا جامعه ما نمی‌تواند مبارزه بکند اما از تجربه جنبش تبسم و روشنایی بی‌نیاز باشد.

شماره سوم «خط نو» به پدیدارشناسی نظریه‌ها و گفتمان دینی در افغانستان پرداخته که تا حدودی تازه  و بعد از سقوط نظام پیشین و حاکمیت نظام طالبانی است. هرچند بیشتر مقالات رویکرد تیوریک و تاریخی دارند و به وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی امروز خیلی نپرداخته اما برای شناخت زمینه و زمانه پیروزی و حاکمیت طالبان لازم است که ریشه‌ها و زمینه‌های فکری و بستر تاریخی آن شناسایی گردد و عوامل پیدا و پنهان رشد و بالندگی و دوام آن به بحث گرفته شود. در شمار سوم در حد وسع مالی و توان فکری به این امر توجه صورت گرفته است.

لازم و واجب است که یادآور شویم که این دو شماره با حمایت مالی و هزینه برادران گرامی هر یک آقایان زکی میرزایی و نسیم قاسمی مقیم استرالیا به نشر سپرده‌ شده است که جا دارد از این برادران عزیز نهایت سپاس و قردانی را داشته باشیم. توفیقات این دو عزیز را در همه شوون زندگی از خداوند خواهانیم. (اداره خط نو)

امتیاز:
(0) (0)
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما