سایت طرح نو، باشگاه اندیشه و گفت‌وگو

  • عبدالخالق فصیحی

    قرن نا تمام من

    «به همین دلیل، قرن تبعیض دست‌کم سه صدسال است که در عین تغییر زمانی یا کمی، کیفیت گذشته را در آینده و آینده را درگذشته شدیدتر از دیگری به همراه دارد. هرچه زمان می‌گذرد و اعداد تغییر می‌کند، قرن ستم تازه‌تر و جوان‌تر می‌شود؛ به قسمی که گاهی فکر می‌کنی این قرن تازه متولدشده و آغاز عمر آن است. از‌این‌رو، آغاز سال 1400 برای من اصلا سرور و تبریکی ندارد و حامل هیچ پیامی برای یک‌فصل تازه نیست،»
  • جاوید احسان

    رجاله‌های سیاسی یا میراثداران شهید مزاری؟

    «افسوس و هزاران افسوس که مزاری هم مانند سایر شخصیت‌های تاریخی ابتر و بدون عقبه جهان را بدرود گفت و راه و مرام او با خودش دفن شد و وارثی برجای نماند تا میراث وی را بر دوش‌هایش حمل نماید. بعد از شهادت مظلومانه‌ی وی عده‌ی رجاله‌ای سیاسی از نام و عنوان وی بهره‌برداری سیاسی و سو استفاده شخصی کرده و خلق‌الله و علاقه‌مندان او را با شعارهای فریبا و بزرگداشت‌های بی‌محتوا فریب داده و به حضرت جیب خود رسیدگی و به کش‌وفش و تامین معیشت خویش مشغول و از برآیند مبارزات ایثارگرانه و شهادت مظلومانه شهید مزاری استفاده سو کرده و به اخذ امتیازات سیاسی مبادرت ‌ورزیده و می‌ورزند.»
  • حسین جوهری

    جنگ خرد و بی‌خردی در مناسبات بین هزارگی!

    «امروز را اگر در نظر بگیریم مشابه چنین مساله‌ها زیاد دیده می‌شود، مثلا یک پزشک چینی که برای اولین بار ویروس کرونا را اعلام کرد او را به سرپیچی و تخلف از قوانین دولت چین متهم و در دادگاه مجبور به تایید توهین‌نامه کرد که بگو من اشتباه کردم و چنین چیزی در کار نیست. در چند روز اخیر در کویته نیز مثل همین‌گونه یک ماجرا رخ داده است.»
  • محمد عرفانی

    برپایی عدالت اجتماعی و کرامت انسانی ضامن بقای افغانستان کنونی

    «باید بپذیریم آنچه در افغانستان شاهد آن هستیم عدم عدالت و کرامت انسانی تمام ارزش‌های زندگی را از بین برده و به هیچ قانون و مقررات الهی و حقوق بشری توجه صورت نمی‌گیرد. پس برای تمام و تک‌تک افراد و سیاست‌مداران جامعه‌ی ما لازم است که برای بهبود وضعیت مردم و جامعه ما، گام‌های لازم را بردارند و این را درک نمایند که در نبود عدالت هیچ گروهی انسانی سود نخواهند برد. فقدان عدالت و عدم رعایت کرامت در تاریخ کشور سبب ویرانی مملکت و تباهی بیشتر مردم ما بوده و هست. راه‌حل‌ بیرون آمدن از این شرایط دشوار سیاسی و بحران ممتد اجتماعی بازگشت به این سنت الهی و ارزش انسانی است.»
  • حسین علی امینی

    گروه‌های افراطی، نوستالژی حکومت اسلامی یا خشونت و انتقام‌گیری؟

    «عطش انتقام ویرانگرانه نسبت به مردم هزاره سابقه بسیار طولانی دارد. از زمان عبدالرحمن خان تا هنوز به دو شکل عریان و پنهان ادامه داشته است. خشونت عریان قتل‌عام‌های است که از زمان عبدالرحمن آغاز و تا هنوز به شکل انتحار و انفجار در مراکز دینی، آموزشی و حرکت‌های مدنی همانند جنبش روشنایی و ... ادامه دارد. خشونت پنهان از آن نوع خشونت‌های است که خود را راحت از انظار و دیدها مخفی می‌کند، مانند اعمال تبعیض سیستماتیک و ساختاری شده علیه یک گروه قومی. به قول ایو میشو: خشونت در نگرش کلی به دو نوع تقسیم می‌گردد؛ خشونت عریان و خشونت پنهان. رفتارها درآن‌واحد هم قابل‌دیدن هستند و هم قابل‌دیدن نیستند.»
  • محمد عرفانی

    قابل تعدیل نبودن جمهوریت و اسلامیت نظام در پروسه صلح «دوحه»

    «در نشست دوحه طرح عبور از «حکومت اسلامی جدید پساتوافق افغانستان» مطرح‌شده است. اگر منظور طالبان نفی جمهوریت و تشکیل امارت اسلامی که بر اساس اعتقاد صرف آن‌ها به قانون شریعت و تفسیر خاصی که از شریعت دارند، باشد و یا اجرایی شریعت طالبانی را در نظر داشته باشند، این امر برای مردم و نسل امروز قابل قبول نخواهد بود و مردم افغانستان حاکمیت خشن، خشک و زن‌ستیزانه و قرون‌وسطایی این گروه را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرند.»
  • ۳۲۱۴۵۶۷۸
    12373

    محمد عرفانی

    قابل تعدیل نبودن جمهوریت و اسلامیت نظام در پروسه صلح «دوحه»

    «در نشست دوحه طرح عبور از «حکومت اسلامی جدید پساتوافق افغانستان» مطرح‌شده است. اگر منظور طالبان نفی جمهوریت و تشکیل امارت اسلامی که بر اساس اعتقاد صرف آن‌ها به قانون شریعت و تفسیر خاصی که از شریعت دارند، باشد و یا اجرایی شریعت طالبانی را در نظر داشته باشند، این امر برای مردم و نسل امروز قابل قبول نخواهد بود و مردم افغانستان حاکمیت خشن، خشک و زن‌ستیزانه و قرون‌وسطایی این گروه را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرند.»

  • ۱۰۴۱۲
    9701

    علی غزنوی

    هزاره‌ها از بازیگری قدرت تا تکدیگری برای معیشت!

    «هزاره‌ها پس از سقوط طالبان به علت متلاشی شدن و نداشتن تیم متحد و منسجم از بازیگر بودن افتاده و فقط تماشاگر و احیانا گدایی‌گر ماموریت‌های در بست‌های پایین حکومت‌اند و این برای هزاره‌ها و مبارزات تاریخی‌‌ و شهدای که در مسیر بیرون شدن از محرومیت‌های تاریخی و بازیابی عزت و حرمت انسانی و زدودن تبعیض‌های ناروایی اجتماعی انجام داده‌اند نهایت درد‌آور و عذاب دهنده است. در طول این بیست سال (غیر از دور اول انتخابات ریاست جمهوری و کاندیدا شدن محمد محقق) همه‌اش تماشاگر و حمایتگر تیم‌های بوده‌اند که بازیگر آن‌ها پشتون‌ها بوده‌اند.»

  • افغانستان-۱-۷۲۴x1024
    9674

    علی اسلامی

    شکست نظامی، اخلاقی آمریکا در افغانستان

    «امروزه بر همگان روشن و هویدا گردیده است که آمریکای که بعد از فروپاشی شوروی سابق و خاتمه یافتن جنگ سرد، شعار نظم نوین جهانی و جهان تک‌قطبی سر می‌داد و خود را ابرقدرت بلامنازع و اداره‌کننده جهان پسا جنگ سرد می‌خواند، به‌مرورزمان و حضور عملی درصحنه‌های نظامی و سیاسی نشان داد که این ببر کاغذی در برابر گروه کوچکی به نام و عنوان طالبان زانوزده و در برابر اراده و عزم آن‌ها دست‌ها را بالابرده و سر تسلیم و تعظیم فرود آورده و از آن گروه ضمانت امنیت فردای خود را گدایی می‌کند.»

  • داکتر عبد الله
    7726

    رضا زارع

    آیا خواب دکتر عبدالله تعبیر خواهد شد؟

    «اگر پروسه صلح پیش برود و به نتیجه‌ای منتهی گردد چاره‌ای نیست که اشرف غنی را قربانی کند و گزینه‌ی که حد وسط(میان طالبان و غنی) باشد و بیاید و دولت موقت را شکل بدهد تا طالبان را وارد پروسه صلح و مشارکت در نظام نماید، این گزینه شاید داکتر عبدالله در نظر گرفته‌شده باشد. استقبال بسیار گرم، رسمی و عالی پاکستان نشانه و قرینه است که عبدالله این بار به یک معامله‌ای دست‌زده که هم کلید ارگ را به دست بگیرد و هم صلح و ختم جنگ و خشونت‌های چهل‌ساله را به نام خود ضرب نماید. اینکه این خواب و رویای داکتر عبدالله تعبیر می‌شود یا نه فقط زمان به آن پاسخ خواهد داد.»

  • پرنده صلح
    8814

    علی قاسمی

    درنگی بر نشست آشتی مدعیان جمهوریت با نمایندگان امارت!

    «ازنظر بینش و گرایش، هیچ فاصله و فرقی میان اشرف غنی، کرزی، و... با ملا عمر، ملا هیبت الله و استانکزی وجود ندارد. در بینش هر دو گروه، انحصار قدرت و استبداد در سیاست و سرکوب اقوام غیرخودی به شکل پیش‌فرض و بدیهی پنداشته شده است، فقط در روش اعمال آن کم‌وبیش فرق وحود دارد. طالبان با انتحار در مساجد، مراکز آموزشی، راه‌گیری مسافران بی‌گناه و به اسارت گرفتن آن‌ها و داروندارش را به یغما بردن اعمال قدرت و اعلان حضور می‌کند اما گروه غارتگر دولتی نقاب دموکراسی را به خود بسته و زیر چتر جمهوری‌خواهی با تقلبات گسترده و زیر پا گذاشتن قانون و ... رهزنی و غارت آرای مردم به حیات ننگین و غیراخلاقی خود ادامه می‌دهند.»

  • ۰۴
    9378

    محمد عرفانی

    حقوق اقوام و زنان، در آزمون صلح با طالبان

    «علی‌رغم توجه شایسته و قابل‌تحسین قانون اساسی به حقوق اقوام و اقلیت‌ها و تاکید بر مشارکت همه اقوام، امیدوارم در مذاکره صلح پیش‌ رو که در جریان است تمام این موارد در نظر گرفته شود، اما اگر نادیده گرفته شود قطعا مشکلات عمده مرتبط با مساله اقوام و اقلیت‌ها، آینده صلح و ثبات را در افغانستان تهدید خواهد کرد.»

  • عدالت اجتماعی
    7517

    محمد عرفانی

    برپایی عدالت اجتماعی و کرامت انسانی ضامن بقای افغانستان کنونی

    «باید بپذیریم آنچه در افغانستان شاهد آن هستیم عدم عدالت و کرامت انسانی تمام ارزش‌های زندگی را از بین برده و به هیچ قانون و مقررات الهی و حقوق بشری توجه صورت نمی‌گیرد. پس برای تمام و تک‌تک افراد و سیاست‌مداران جامعه‌ی ما لازم است که برای بهبود وضعیت مردم و جامعه ما، گام‌های لازم را بردارند و این را درک نمایند که در نبود عدالت هیچ گروهی انسانی سود نخواهند برد. فقدان عدالت و عدم رعایت کرامت در تاریخ کشور سبب ویرانی مملکت و تباهی بیشتر مردم ما بوده و هست. راه‌حل‌ بیرون آمدن از این شرایط دشوار سیاسی و بحران ممتد اجتماعی بازگشت به این سنت الهی و ارزش انسانی است.»

  • طرح شهدای دهمزنگ
    11501

    مدیریت طرح نو

    بیانیه ستادهای مردمی جنبش روشنایی قم و اصفهان

    «لازم می‌دانیم یادآور شویم که احمد بهزاد تاکنون از مطالبات عدالت‌خواهانه مردمی قدمی عقب ننشسته و به آرمان و اهداف شهدای دوم اسد پایبند مانده و هیچ معامله‌ای برای رسیدن به مقاصد شخصی نکرده است. ازاین‌روی ما دسیسه‌چینی و توطیه‌‌های ناجوانمردانه علیه این چهره شاخص و یار عدالت‌خواه جنبش روشنایی از سوی تمامیت‌خواهان تبعیض پیشه و سایر بدخواهان را شدیدا محکوم نموده و حمایت قاطع خود را از او و یاران هم‌رزمشان ابراز داشته و از مردم بیدار و عدالت‌خواه خویش می‌خواهیم که این حنجره رسای دادخواهی و عدالت‌طلبی خود را تنها نگذاشته و او را در این مبارزه دشوار حمایت همه‌جانبه داشته باشند.»

  • Microsoft Word - Document2
    25630

    علی مفید

    پیمانه و پرواز یک لبخند!

    «به راستی "او" رفت وبا ترسیم نقش انسانی‌اش آرام گرفت، اما لبخند پایانی‌اش تمام پیمانه‌ها، پیمان‌ها، داشته‌ها و نداشته‌های دینی، انسانی،اخلاقی و کاشته‌های فرهنگی و شعار مهمان نوازی‌های ما را با شعور تامل و تاثر خود برد و بر باد انداخت! و خود را در "تکثیر" آینه تاریخ ماندگار ساخت! و باخت اخلاقی، انسانی و شعور و مرور مردم، سیاسیون و خِردورزان تشنه‌ی قدرت و تهی از انسانیت و همدیگر پذیری جامعه‌ی ما را آفتابی کرد و رفت!»

  • جنبش-تبسم-۲
    27325

    علی یاری

    بیستم عقرب، تجلی سبعیت، رذالت و انسانیت!

    «انسان‌نماهایی که تحت عنوان مذهب سبعیت و بربریت، حیوانیت و درنده‌خویی خود را به نمایش گذاشتند گلوی نازک کودک خردسال شکریه تبسم و جوانان و پیرزنان و مردان را بریدند، انسانیت را شرمنده رفتار ننگین خویش کردند. تا بشر هست و وجدان‌های بشری بیدار، این رویداد ننگین و تلخ موجب شرمساری، خجلت و شرمندگی خواهد بود و تا ابد بشریت و انسانیت از این رویداد و حادثه غم‌انگیز شرمنده و سرافکنده خواهد بود.»

  • دارابی
    44570

    محمد حسین دارابی

    بی‌هویتی شهرها در غیابت ماستر پلان

    «در بخش وزارت شهرسازی نیز در پهلویی بخش اداره طرح ماستر پلان‌ها و پلان‌های انکشاف منطقه‌ای، ریاست طرح پلان‌های استراتژیک (SDP) ایجادشده است، این ریاست در اقدامات جدید خود مدعی است 1800 پلان استراتژیک برای شهرهای مختلف کشور ساخته است. طرح‌های استراتژیک با زمان‌بندی کوتاه‌تر و اقدامات عملی و قابل‌انعطاف بهتر تشخیص شده است، در این روش به جای طرح‌های بلندمدت، به شیوه‌ی تعاملی با استفاده‌کنندگان می‌اندیشد و کوشش می‌شود تا طرح‌ها، اجرایی و قابل تطبیق باشد. تولید تعدادی زیادی از پلان‌های استراتژیک به جای توجه روی پلان‌های جامع تغییر دیدگاه مدیران شهری را بازتاب می‌دهد.»

  • aust-1
    57109

    هادی سلطانی

    یادداشتی از خاطرات مهاجرت به اروپا (بخش سوم)

    «پس از ورود به این کشور با استقبال مردم و نهادهای دولتی روبرو شدیم و ما را به یک کمپ موقت انتقال دادند. من بعد از استراحت به سمت شهر وین حرکت کردم و خودم را در آنجا به پلیس تحویل دادم ولی من را یک ماه دیرتر وقت دادند و بعد از یک ماه من را به یک کمپ خارج از شهر وین که تقریبا 50 دقیقه با قطار فاصله داشت بردند. بعد از معاینه کردن و چند سوال ما را در داخل یک سالن بزرگ جای دادند و نکته جالب این بود که یکی از هم‌محله‌های شهر قم را در داخل کمپ دیدم و سلام‌علیک و احوال‌پرسی کردیم خلاصه بعد از دو سه روز ما را از داخل سالن و داخل اتاق‌های کوچک‌تر انتقال دادند روزهای سختی بود.»

  • مهر-پایان-و-مهر-ابطال-را-بزن-تا-وقت-داری
    3717

    عبدالخالق فصیحی

    قرن نا تمام من

    «به همین دلیل، قرن تبعیض دست‌کم سه صدسال است که در عین تغییر زمانی یا کمی، کیفیت گذشته را در آینده و آینده را درگذشته شدیدتر از دیگری به همراه دارد. هرچه زمان می‌گذرد و اعداد تغییر می‌کند، قرن ستم تازه‌تر و جوان‌تر می‌شود؛ به قسمی که گاهی فکر می‌کنی این قرن تازه متولدشده و آغاز عمر آن است. از‌این‌رو، آغاز سال 1400 برای من اصلا سرور و تبریکی ندارد و حامل هیچ پیامی برای یک‌فصل تازه نیست،»

  • بی‌خردی
    6966

    حسین جوهری

    جنگ خرد و بی‌خردی در مناسبات بین هزارگی!

    «امروز را اگر در نظر بگیریم مشابه چنین مساله‌ها زیاد دیده می‌شود، مثلا یک پزشک چینی که برای اولین بار ویروس کرونا را اعلام کرد او را به سرپیچی و تخلف از قوانین دولت چین متهم و در دادگاه مجبور به تایید توهین‌نامه کرد که بگو من اشتباه کردم و چنین چیزی در کار نیست. در چند روز اخیر در کویته نیز مثل همین‌گونه یک ماجرا رخ داده است.»

  • ۱۸۴۸۵۹_۶۴۸
    9754

    نذیر بشیر

    عاشورای حسینی؛ یا گریستن بر عقده‌های تاریخی؟!

    «روانشناسی جمعی مردم هزاره نشان می‌دهد که یکی از جلوه‌های محرم و عاشورا هم‌ذات‌پنداری خود با حسین و زینب و شهدای کربلا و شخصیت‌های حاضر درصحنه عاشورا و حادثه هولناک دشت نینوا است. مردم هزاره هم در زندگی روزمره‌شان با توهین‌ها، تحقیرها، تبعیض‌ها، کشتارها، گلو بریدن‌ها و فاجعه‌های جان‌سوز و طاقت‌فرسایی مبتلا هستند. ازاین‌رو حادثه عاشورا و ماه محرم، این مردم را با خاطره تاریخی و سرنوشت اجتماعی و وضعیت انسانی‌شان رو‌به‌رو می‌کند و زمینه موجه و مشروع گریستن بر خویش و نمایش روان جمعی و پریشان‌حالی اجتماعی و حقارت‌های انسانیشان را فراهم می‌کند.»

  • پیام تسلیت
    41170
  • ۰۳۲۱
    45131

    علی اسلامی

    عزاداران افراطی یا تاراجگران حرمت عاشورای حسینی!

    «در زمان امام باقر و امام صادق (ع) شرایط سیاسی و زمینه‌های اجتماعی برای قیام مسلحانه فراهم نبود و از طرف دستگاه خلافت تلاش می‌شد که واقعه عاشورا را از ذهنیت اجتماعی و حافظه تاریخی حذف کنند لذا واکنش امامان در این مقطع که قیام عمومی و خیزش اجتماعی به شکل مسلحانه و رژیم برانداز میسر نبود به شکل برپایی مراسم یادبود و گرامیداشت و خواندن و یادآوری مصایبی که بر حسین در کربلا رفته بود بروز یافت و به شیعیان توصیه به این شیوه مبارزاتی می‌شد که نگذارند ظلم و جنایتی که در حق امام حسین و خاندانش در کربلا رفته به‌مرورزمان فراموش گردد و از یادها برود.»

  • هنر ۱
    66703

    حسین هنرجو

    اهمیت هنر در زندگی اجتماعی

    «هنر در حكم یك زبان است؛ زبان بدیع عواطف و هیجان ها و منعكس كننده‌ى عمیق‌ترین احساسات ارواح پر تلاطم. هنر از لحاظ بی شایبگی خود برتر از زبان است و از لحاظ بین المللی و جهانی بودن بر زبان های ملی تفوق دارد. متفكر بزرگ آگوست كنت معتقد است كه «هنر بخشی از زبان است كه تمام افراد نوع بشر آن را درك می كنند و به معانی آن پى می برند». در نظر فیلسوف مزبور هنر زبان حقیقی جهان است.»

  • جلاد وارث شهید
    4392

    جاوید احسان

    رجاله‌های سیاسی یا میراثداران شهید مزاری؟

    «افسوس و هزاران افسوس که مزاری هم مانند سایر شخصیت‌های تاریخی ابتر و بدون عقبه جهان را بدرود گفت و راه و مرام او با خودش دفن شد و وارثی برجای نماند تا میراث وی را بر دوش‌هایش حمل نماید. بعد از شهادت مظلومانه‌ی وی عده‌ی رجاله‌ای سیاسی از نام و عنوان وی بهره‌برداری سیاسی و سو استفاده شخصی کرده و خلق‌الله و علاقه‌مندان او را با شعارهای فریبا و بزرگداشت‌های بی‌محتوا فریب داده و به حضرت جیب خود رسیدگی و به کش‌وفش و تامین معیشت خویش مشغول و از برآیند مبارزات ایثارگرانه و شهادت مظلومانه شهید مزاری استفاده سو کرده و به اخذ امتیازات سیاسی مبادرت ‌ورزیده و می‌ورزند.»

  • ۳۰۶۹۶۲-۷۸۰x405
    10529

    احمدی رشاد

    وقتی از مسلمان بودن ترس برمی‌داریم!

    «اگر موضع‌گیری‌های نابخردانه مسلمانان افراطی در برابر یک کاریکاتور در یک کشوری از دنیا مثل فرانسه نباشد، ممکن است آن کاریکاتور فقط به یک نقاشی شبیه شود که برای مخاطبان یک روزنامه معلومات دهی نماید. اما واکنش‌های خشونت‌آمیز به همان کاریکاتور صبغه جهانی می‌دهد و کمپانی‌های که در پشت پرده نشر آن هستند، میلیون‌ها دالر پول به جیب می‌زنند و یک کاریکاتور معمولی که در ذهن خلاق و نقاش آن شاید، هرگز خطور نمی‌کرده که تا این اندازه گسترده و جهانی شود، به مقیاس تمام فرهنگ‌های عالم ما خود به صهیونیست‌ها خدمت کرده و کاریکاتور موهن آن را جهانی و رسانه‌ای کرده‌ایم!»

  • شهدای کورس دانش
    10246

    عبدالخالق فصیحی

    رابطه من و ترور!

    «اکنون من دو راه بیشتر ندارم: یا مرگ را به‌طور ابد و در هر حالت، اعم از این‌که جنازه‌ام کرم‌واره روی خون‌های عزیزانم راه ‌برود و یا از قاب صفحات اهل فیس‌بوک روح و روان آدمی را منزجر سازد، بپذیرم و یا زندگی مرگ‌آور ترور را با مرگ خود ترور تغییر دهم. هرچند این انتخاب برای من که اصلا کسی را نمی‌رانده‌ام بسیار دشوار خواهد بود، ولی برای این‌که همه حتی خود ترور هم به زندگی برسند، چاره‌ای جز این نخواهد بود که باید جلو مرگ با مرگ گرفته شود. در غیر این حالت، ترور با مرگ من زندگی طولانی خواهد داشت و این، رابطه‌ی من و ترور است!!»

  • ۱۳۷۵۷۳۰۹۴۹۲
    10308

    حبیب الله نظری

    نهضت دروغ بستن بر پیامبر!

    «اسلام، مصیبت بزرگ‌تر ازآنچه مسلمان نماها از پیش خود ساختند (بدعت)، و دروغ‌هایی که غلات پرداخته و بدان نسبت داده‌اند، به خود ندیده است! این کار سبب تباهی عقل مسلمانان شده و بیگانگان را نسبت به آن‌ها بدگمان کرده است. (محمد عبده)»

  • ناجی ۱
    15323

    نوید سرابی

    داوود ناجی و انتحار سیاسی!

    «با اندک تامل و تحلیل ذهنی به این نتیجه می‌رسیم که جز ملاحظه حضرت جیب و شریک شدن در گوشه قدرت، هیچ عاملی مثبتی در این زمینه، سبب این ملاق‌زنی (که به‌گونه‌ای انتحار سیاسی است)، نبوده است. آقای ناجی با تعدادی به نام «پیشاهنگان» هرچه توانست بهزاد را تخریب کرد و تهمت‌ها، توهین‌ها و... به او روا داشتند و امروز ناجی با ارگ استبداد و جنایت کنار آمده و همین به‌اصطلاح «پیشاهنگان» این مقام را به او تبریک گفته و از معامله او حمایت کرده‌اند!؟ حالا کم‌کم روشن می‌گردد که بهزاد و یاران همسویش برای حفظ آرمان جنبش روشنایی و وجه المعامله قرار نگرفتن خون‌های پاک یاران شهیدشان چه قدر رنج‌دیده و خون‌دل خورده‌اند.!»

  • آغایی و گدایی ۱
    12003

    عزیز هزاره

    آغایی و گدایی پارادوکس سادات افغانی!

    «اگر کسانی به برتری خونی و شرافت نسبی خود باورمندند به دلیل برخورداری از ثروت و در قبضه داشتن قدرت و سلطه داشتن و حکومت کردن بر مردم است؛ اما سادات افغانی علی‌رغم این‌که از ثروت و مکنت مادی و قدرت سیاسی برخوردار نیستند بازهم خود را آغا و بالاتر از دیگران می‌پندارند. سادات افغانی یا از راه رابطه پیر مریدی خمس می‌خورند و یا توبره پشت کرده و گدایی می‌کنند. نمی‌گویم که سادات افغانی همه و یا اکثریتش گدا هستند بل می‌توانم با قاطعیت ادعا نمایم که 99٪ گداها سادات هستند. پرسش و پارادوکس این است که در عین فقر و تنگدستی احساس بلند بالایی کردن چطور ممکن است؟»

  • ۹۸۷۴۵۰۰۱۴
    9147

    حسین علی امینی

    گروه‌های افراطی، نوستالژی حکومت اسلامی یا خشونت و انتقام‌گیری؟

    «عطش انتقام ویرانگرانه نسبت به مردم هزاره سابقه بسیار طولانی دارد. از زمان عبدالرحمن خان تا هنوز به دو شکل عریان و پنهان ادامه داشته است. خشونت عریان قتل‌عام‌های است که از زمان عبدالرحمن آغاز و تا هنوز به شکل انتحار و انفجار در مراکز دینی، آموزشی و حرکت‌های مدنی همانند جنبش روشنایی و ... ادامه دارد. خشونت پنهان از آن نوع خشونت‌های است که خود را راحت از انظار و دیدها مخفی می‌کند، مانند اعمال تبعیض سیستماتیک و ساختاری شده علیه یک گروه قومی. به قول ایو میشو: خشونت در نگرش کلی به دو نوع تقسیم می‌گردد؛ خشونت عریان و خشونت پنهان. رفتارها درآن‌واحد هم قابل‌دیدن هستند و هم قابل‌دیدن نیستند.»

  • طرح خشونت ۱
    9165

    میرزا حسین نظری

    زمینه‌های تاریخی-کلامی خشونت‌های دینی

    «روایت سنت‌گرایانه از اسلام، روایت غیر تاریخی و ایده‌آلیزه شده از اسلام است. بدیهی است که نخستین پیامد قرایت‌های ایده‌آلیزه شده از دینی مانند اسلام، مسدود کردن باب هر نوع تامل در سرشت انحطاط و بحران معاصر آن است. این نوع روایت از اسلام است، که نه‌تنها بحران اسلام معاصر را ازنظر دور می‌دارد بلکه هیچ نوع بحران و انحطاطی را به رسمیت نمی‌شناسد و به مساله تبدیل نمی‌کند تا سزاوار مطالعه و تامل باشد. من به اسلام به‌عنوان مرده ریگی از عهد باستان و فرهنگی که تاریخ آن منقضی شده است، مطالعه نکرده‌ام بلکه به حیث یک سنت زنده و زاینده که عطش معنوی انسانی در جستجوی معنا را اشباع می‌کند موردبررسی قراردادم.»

  • ۴۴۴۴۴
    12507

    فاضل کیانی

    نگاهی به خشونت تازیان در خراسان و سیستان

    «مردم خراسان بارها در برابر خشونت‌ و خراج‎‌ستانی‌های تازیان تحمل از کف داده و شورش ‌می‌کردند؛ اما این شورش‌‌ها به نام کفر و ارتداد به شدت و خشونت سرکوب می‌شد. یکی از این قیام‌ها قیام قارَن بود، به قول طبری: «وقتى بن عامر با مردم مرو و احنف با مردم بلخ صلح کرد، خلید بن عبدالله حنفى را به هرات و بادغیس فرستاد که آن را دوباره بگشاید؛ چون که مردمش کافر شده و به قارَن پیوسته بودند. (تاریخ ‏الطبری، ج‏۴، ص ۳۱۳ / تاریخ خلیفه، ص:۹۵ و ۹۶»

  • ۱۵۵۶۶_k186
    15683

    محمد هادی رحمانی

    عوامل سیاسی واگرایی هزاره‌ها در طی یک قرن اخیر

    «نگاه به جریانات نواندیشی و روشنفکری در میان هزاره‌ها بعد از شهادت مزاری که در نشریات «امروز ما»،«پیام نو» ، «صفحه نو» ،«عصری برای عدالت» و «جمهوری سکوت» و «طرح نو» بازتاب می‌یافت روحانیون سنتی را وادار به شدیدترین واکنش‌ها، حملات، اتهامات و بدرفتاری‌های اخلاقی نمود و آن‌ها را تکفیر و تفسیق نمودند. این نوع تعصبات مخرب جامعه‌ی هزاره را به چندتکه تقسیم کرده است.»

  • Untitled-1
    22408

    سر دبیر

    سرخط (سر مقاله خط نو)

    «خشونت ساختاری در دو بعد مادی و معنوی انجام می‌شود. خشونت مادی در قالب نابرابری در توزیع منابع مادی مانند: برخورداری یک خاندان و نا برخورداری همه، تخصیص اعتبار ناعادلانه، تفاوت گذاشتن بین جنوب، شمال و مرکز و انکشاف نامتوازن، مانند: عملی نشدن پروژه مواصلاتی هرات – هزارستان و هزاران جاده فرعی منتهی به آن، انحراف لین برق از مسیر بامیان، فقدان مدارس لازم در جای‌جای این سرزمین و... و خشونت معنوی مثل جلوگیری از رشد بعضی همچون سهمیه‌ی کردن، تحصیل، اردو و پلیس ملی و دیگر ادارات دولتی.»

  • جهان بینی ایرانی
    41217

    رضا مهریزی

    تاملی تازه در نقش جهان‌بینی ایرانی در پیدایی و پویایی فلسفه یونانی

    «یكی دیگر از دانشمندان نیز در خصوص وام‌گیری فلسفه یونانی از شرق و من‌جمله ایران چنین آورده است: «فلسفه در یونان یک‌باره و از پیش خود پیدا نشد بلكه جریان‌های فكری گوناگونی كه از سرزمین‌های بیگانه به یونان راه‌یافته بود و به پیدایش و پرورش آن یاری كرد. روابط بازرگانی یونانیان با بیگانگان وسیله‌ای موثر در گستراندن اندیشه‌های بیگانه به میان یونانیان بود. از نوشته‌های افلاطون و نیز ارسطو پیداست كه مصر و بابل و ایران سه سرچشمه بزرگ این اندیشه‌ها بوده است.»

  • مفاهیم دینی ۱
    33749

    مهزیار مهر آذین (کارشناس فقه اسلامی)

    تاملی در چند مقوله دینی

    «باید توجه داشت، توجیهات روحانیان و تحمیل کردن عقاید کلامی خودشان بر قرآن خود بزرگ‌ترین تفسیر به رای است و با نص صریح قرآن ناسازگار است. آنچه از این گفتار می‌خواهیم بدان برسیم این است که؛ اول: پیامبران نیز مانند باقی انسان‌ها، انسان بوده‌اند و درنتیجه امکان گناه داشته‌اند. دوم: پیامبران بنا به‌تصریح قرآن و نیز کتاب مقدس مرتکب گناهانی شده‌اند.سوم: گناهان پیامبران زیاد و قابل‌اعتنا نبوده و به‌هیچ‌وجه گناهکاری بر شخصیت پاکشان مستولی نبوده است و به همین دلیل به رسالت و نبوت آنان آسیبی نمی‌زده و نمی‌زند».

  • IMAGE634657602665379823
    118392

    سهراب راید

    مودت قربی، اجر رسالت، چرا ؟

    «پيامبر اسلام علاوه بر تامين نيازمنديی‌های روانی اقربای خويش، فكر معيشت و تامين نيازهای مادی آنان را نيز نموده و خمس (كه یک‌پنجم از اموال کسب‌شده می‌باشد)؛ را بر امت واجب گردانيده تا به فقرای قبيله بنی‌هاشم پرداخت گردد. (البته از دیدگاه شیعه دوازده‌امامی). دستورهای مودت و پرداخت خمس براي حفظ حرمت و تامين كرامت آنان صادر گرديده است تا آنان در چشم ديگران خوار و ذليل جلوه نكنند. از همين‌رو در ادبيات فقها، زكات و صدقات، چرك مال محسوب گشته كه دادن آن، باعث پاكی و طهارت مال مي‌گردد درحالی‌که چنين حكم و قضاوتی نسبت به خمس وجود ندارد. چرك مال را نشايد كه به ذريه‌های پيامبر اسلام داده شود».

  • شهادت علی
    131028

    عباسعلی جاوید

    علی(ع) شهید عدالت، در محراب عبادت

    «باری، سخن از انسانی است برگزیده که پیامبران اولوالعزم الهی را در علم (آدم) و حلم (ابراهیم) و عزم (موسی) و زهد(عیسی) در خود داشت و امواج خروشان علم از دامنه‌های کوهسار دانش او سرازیر می‌شد و حکمت از نواحی او آشکار بود، آن‌گونه که خود می‌فرمود : «پیش ازآنچه مرا از دست دهید از من بپرسید»، زیرا من به راهه‌ای آسمان‌ها از طرق زمین داناترم و از هنگام نزول قرآن و شان نزول و ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه و مکی و مدنی بودن آیات آن، شمارا خبر خواهم داد. چون عدل مجسم، دانه‌ی جوی را که به ستم از دهان موری ستانده شده را بازمی‌گرداند و در شجاعت بی‌مانند بود و از هیچ‌چیز جز خدا نمی‌ترسید.»

  • امام حسن
    262786

    عباسعلی جاوید

    امام حسن مجتبی (ع) کریم آل طه و مظهر جود و سخا

    «دشمنان عنود و جاهلان ناآگاه، نسبت به امام مجتبی (ع) تهمت‌های ناروایی را پخش و تبلیغ کردند که به نمونه‌ی از آن اشاره شد و همچنان در مورد صلح آن حضرت، یا ازدواج‌ها و طلاق‌های امام (ع)، مغرضانه یا از روی ناآگاهی و جهل به جعل و تحریف واقعیت پرداختند که خوشبختانه کتاب‌های متعدد و معتبر و مستند در رد یاوه‌گویی‌ها و پندارها و اکاذیب ذکر شده، نوشته‌ شده و با توجه به محکمات فرمایشات پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) که در سطور فوق به برخی از آن اشاره شد و مقام ارجمند عصمت معصومین (ع) که با دلایل محکم و مستند عقل و نقل، همراه هستند، دیگر جایی برای پندارهای موهوم و غرض‌آلود، باقی نمی‌ماند.»

  • روزه معصیت
    131956

    حبیب الله نظری

    روزه معصیت!

    «روزه یکی از واجبات مسلم شریعت اسلامی به شمار می‌رود، ولی این واجب مشروط به شرایطی است که در عدم آن‌ها به «روزه معصیت» تغییر ماهیت می­دهد. منظور از روزه معصیت روزه‌ای است که یا با حکم دیگر الهی در تقابل و تضاد قرار گیرد مانند حکم نفی ضرر رسانی به خویشتن، یا هم شرایط روزه گرفتن از قبیل در سفر نبودن، مریض نبودن، در سختی و مشقت قرار نگرفتن، دران مراعات نشود. روزه گرفتن با وصف معصیتی بودن نه‌تنها سودی ندارد و از طریق آن نمی‌توان تقرب به خدا و ثواب‌های موردنظر را انتظار داشت، که با توجه به‌عنوان ثانوی «روزه معصیت»، آثار مترتب بر چنین معصیتی یا ناشی از آن نیز گردن گیر روزه‌گیر متعبد خواهد شد.»

  • ۴۱۰
    135708

    محمد قاسم محسنی

    شیوه‌های تبلیغی معصومین(ع) بخش ۱

    «ایمه علیهم‌السلام معلمان حقیقی مردم‌اند و سراسر زندگی‌شان درس انسانیت است و همچون رسول خدا، که طبیبی بود که بر سر بیماران خویش می‌رفت(7) به سراغ مردم می‌رفتند و با هر وسیله‌یی که امکان داشت آنان را هدایت می‌کردند. تشکیل محفل درس، به شیوه‌ی متعارف آن روز، نیز از آن جمله است، چنان‌که درباره‌ی حضرت صادق علیه‌السلام گفته‌اند: «مدینه در عصر حضرت صادق علیه‌السلام شکوفا‌یی خاصی یافت و جایگاه دانشمندانی شد که در حلقه‌های درسی که در بیت آن حضرت دایر می‌گشت شرکت می‌کردند و باید گفت: بیت امام به‌مثابه دانشگاهی بود که اقشار مختلفی در آن تعلیم می‌دیدند.»

  • اقتصاد اسلامی
    36801

    مهزیار مهر آذین (کارشناس فقه اسلامی و پژوهشگر علوم انسانی)

    نگاهی تازه به مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی

    «جا دارد این را بگویم که شاید ازنظر عده‌ای بحث‌های فلسفی و هستی شناسانه در مسایل اقتصادی زاید باشد اما حقیقت آن است که علت آن‌که تلاش‌های زیاد از سوی باورمندان به نظام‌های مختلف اقتصادی در جامعه ما هیچ‌گاه تحقق نمی‌یابد همین نداشتن پشتوانه و نقطه اتکا در فلسفه و فرهنگ و مغایر بودن به فلسفه موجود ما، که همان فلسفه صدرایی است، می‌باشد. بنابراین برای ایجاد یک نظام اقتصادی پویا و کارآمد و ماندگار و ریشه‌دار در فرهنگ و جامعه؛ داشتن یک نظام فلسفی قوی و غنی و قانع‌کننده، که نگاهی تازه به عالم و آدم دارد، ضروری است.»

  • recca-summit-03-sep-15
    126314

    احمدی رشاد

    «ریکا» و «سام» برای افغانستان؛ گامی در فراسوی توسعه!

    «در نشست کابل، دولت افغانستان موفق شد تا شرکای خارجی و کمک دهندگان به کشور را متقاعد سازد تا بعدازاین کمک‌ها را از طریق دولت افغانستان به مصرف برسانند. به این معنا که کمک‌ها به خزانه‌ی ملی افغانستان واریز می‌گردد و دولت افغانستان آن را در موردهای توافق شده با کشورهای کمک دهنده‌ی بین‌المللی، به مصرف می‌رساند. به قول وزیر مالیه‌ی افغانستان، کشورهای کمک دهنده متعهد شدند تا 8 میلیارد از 16 میلیارد دالر را که برای افغانستان تا سال 2017 میلادی، تعهد کرده بودند، در اختیار دولت افغانستان قرار دهند تا از طریق بودجه‌های عادی و انکشافی افغانستان به مصرف برسد. این موفقیت بزرگی برای افغانستان می‌باشد.»

  • محسنی شهرستانی
    152964

    قاسم محسنی شهرستانی

    نقش کمک‌های خارجی در توسعه کشورهای جهان سوم (با تاکید بر کشور افغانستان) بخش ۲

    «نبود ظرفیت در نهادهای دولتی، فساد اداری، عدم هماهنگی میان دولت افغانستان و کشورهای کمک‌کننده در عملی شدن پروژه‌ها و چندین دست شدن قراردادها از علت‌های عمده‌ای هستند که سبب شده است بخش زیادی از کمک‌های جامعه جهانی در افغانستان حیف‌ومیل شوند. شماری از کارشناسان اقتصاد و مسوولان اتاق تجارت و صنایع بر این باورند که بیشتر کمک‌های جامعه جهانی از طریق اینجوها در بخش‌های زیربناها، ساختمان‌سازی ، جاده‌سازی و دیگر پروژه‌ها در افغانستان مصرف‌شده‌اند.»

  • محسنی شهرستانی
    147369

    قاسم محسنی شهرستانی

    نقش کمک‌های خارجی در توسعه کشورهای جهان سوم (با تاکید بر کشور افغانستان) بخش ۱

    «معمولا دولت‌های کمک دهنده با توجه به سیاست‌ها و اهداف خود اقدام به کمک می‌نمایند و در این راستا انتخاب حمایت از کمک‌های برنامه‌ای و یا کمک‌های پروژه‌ای بستگی کامل به سیاست‌ها و اهداف دولت کمک دهنده دارد. به‌عنوان‌مثال در سیاست خارجی آمریکا که گسترش و استمرار نفوذ با ایجاد دولت‌های وابسته همچنین ایجاد وابستگی در زمينه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی به‌طورکلی مهم است، این دولت کمک‌های برنامه‌ای را ترجیح می‌دهد، زیرا از این طریق بهتر می‌تواند به اهداف خود دسترسی یابد.»

  • عبدالله، اشرف غني
    143880

    عباس آزاد

    برنامه های دولت وحدت ملی و بودجه‌ی سال 1394

    «مرورکلی طرح سند بودجه سال 94 افغانستان، نشان می‌دهد که این بودجه تغییر چندانی با بودجه‌ی سالهای گذشته ندارد. اماهدف بودجه‌ی امسال دولت " بودجه موثر، شفاف و مبتنی بر اهداف و نتایج خوب برای منافع ملی ذکر شده است. در ابتدای این سندآمده است که طولانی شدن روند برگزاری انتخابات سال 93 ریاست جمهوری تاثیرات منفی برفعالیتهای اقتصادی داشته که پیامدآن 5 ملیارد دالر ضرراقتصادی به افغانستان بوده است».

  • 13930227000182_PhotoL
    143151

    احمدي رشاد

    ما و تکنولوژی‌های به جای مانده از نیروهای خارجی

    «طراحی و ساخت ابزارهای تکنولوژیک، آخرین مرحله‌ی انتقال دانش فنی است که بسیار به سختی، به دست می‌آید. این دانش به شکل کامل‌اش، از ویژه‌گی‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌گردد و در جهان، این دانش، در اختیار کشورهای معدودی می‌باشد. کشورهای ضعیف حتا در نظم نوین جهانی، به اشکال گوناگونی، از دستیابی به این دانش فنی، بازداشته می‌شوند. آمریکا و اروپا، روسیه، چین و ژاپن، یا همان کشورهای صنعتی، در تلاش هستند تا فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن طراحی و ساخت ابزارهای تکنولوژیک را در انحصار خود داشته باشند».