• سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
    علی شیخ زاده
    «نوروز تا چندساعتی دیگر وارد می‌شود و مردم حوزه نوروز قدم مبارکش را گرامی می‌دارند و آمدن بهار را خوش‌آمد می‌گویند اما در آغاز این سال و روز نوی نوروز، آرزوی نو شدن روزها و بخش‌های تاریخی، اجتماعی و اقتصادی خود را نیز دارند و سر سفره‌ی هفت‌سین خود دعا می‌کنند و علاوه بر این‌که ایام طبیعی‌شان زیبا شده، خواهان تغییر و زیبا شدن سرنوشت سیاسی و امنیت و رفاه اجتماعی و... خود نیز هستند. امیدواریم که این سال با قدم‌های بهار طبیعی خود، بهار تاریخی را نیز به ارمغان بیاورد و صرفا تقویم سال تغییر نکند و انشا الله که تقویم تاریخ نیز تغییر کند و با خود بهار تاریخی، اجتماعی، سیاسی اقتصادی را به‌عنوان تحفه به همراه داشته باشد.»
  • سه شنبه ۲۲ حوت ۱۴۰۲ - ۰:۰۹
    دکتر عبدالخالق فصیحی
    «اما جفای من در حق مزاری چیست؟ چنانچه معلوم است عادت من این است که هرساله در ماه حوت رهبر شهید را پشت خودخواهی‌های خودم پنهان نموده و یا به تاریخ پر ستم هزاره می‌سپارم. من عادت کرده‌ام که همه‌ساله در برابر مقام بی‌مانند مزاری بزرگ، ادای احترام کنم؛ ادای احترامی که ناخواسته به جفای من علیه مزاری تبدیل می‌شود. شهید مزاری از نابرابری‌ و عدالت سخن گفت و برای تحقق آن هزینه داد. اما من فقط این مفاهیم را به‌صورت مرده و بی‌روح تحلیل می‌کنم؛ به قسمی که احساس می‌کنم این فصل، فصل رودل مغزی من درباب سخن از مرد بزرگی چون شهید مزاری است. درواقع سال‌گشت شهادت شهید مزاری برای من یک میدان خودخواهی و جایگاه وراجی است و این، همان جفای من در حق مزاری شهید است.»
  • شنبه ۱۹ حوت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
    احمدی رشاد
    «الگوی مزاری جنگ‌های داخلی نیست، جنگ‌های داخلی دهه‌ی هفتاد بر مزاری تحمیل شد و حال نیز شایسته نیست که بر طبل جنگ‌های داخلی دهه‌ی هفتاد کوبیده شود و جبهه‌بندی‌های آن راه و رسم مزاری تلقی شود، نخیر راه و رسم مزاری «عدالت» و «وحدت» بود که با مشارکت عادلانه‌ی اقوام کشور بر حق تعیین سرنوشت سیاسی، محقق می‌گردید و غیر آن از هر آنچه اتفاق افتاده، بر مزاری تحمیل‌شده و ناخواسته بوده است دلیل واضح آن اعتراف اطرافیان جنگ و عذرخواهی آنان بوده است که در تاریخ ثبت‌شده است. پس نباید از فاجعه‌ی تلخ افشار چماق ساخته شود و نباید جنگ‌های دهه‌ی هفتاد بولد و برجسته شود.»
  • چهارشنبه ۹ حوت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
    صادق روشنا
    «شورش پنهانی در درون دانشنامه هزارگی که امروزها باعث نفرت پراکنی شده و باعث تحلیل رفتن نیروی انسانی هزارگی می‌شود، دقیقا جنگ بر سر منفعت و شهرت است وگرنه نگاه علمی، این سویه گیری‌های سیاسی و نژادی را برنمی‌تابد. در شرایط حساس سیاسی که سازمان ملل و شورای امنیت برای تعیین ساختار و سرنوشت جمعی انسان افغانستانی تصمیم می‌گیرند که در بیابانی به نام افغانستان و زیر چنگال طالب گیر افتاده و هرروز قلع‌وقمع می‌شوند؛ اما نیروی انسانی و سیاسی ما غافل و بر سر لحاف ملا و نوشتن و ننوشتن نام ملا درآشفته نامه‌ای به نام دانشنامه مصروف‌اند.»
  • سه شنبه ۸ حوت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
    ع- جاوید
    «تساوی و برابری انسانی در جامعه مهدوی(عج): در حکومت جهانی آن حضرت، ظلم و ستم برانداخته شود، البته پس از سختی‌ها و جنگ‌ها و در سراسر زمین عدل و داد بپا کند، هیچ جایی در زمین نماند مگر اینکه از برکت عدل و احسان او فیض برده و زنده شود، حتی جانوران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت و داد و نیکویی بهره‌مند گردند. امتیازات به‌ناحق را که عده‌ای به ناروا به خود اختصاص داده‌اند را به صاحبان آن برگردانده و کسی را بر کسی امتیاز ندهد.»
  • سه شنبه ۱ حوت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
    دکتر عبدالخالق فصیحی
    «از سوی دیگر، مطالبات یا منافع کلی هزاره‌ها اگر هم وجود داشته است، با خواسته‌ و منافع شخصی رهبرانشان توحید شده و درواقع مصادره یا دزدی شده است. بلی، مردم هزاره در دوره جمهوریت خواسته‌های قانونی زیادی را مطرح کردند، برای تحقق آنان به خیابان‌ها آمدند و هزینه‌های جبران‌ناپذیری دادند، اما در اندک زمانی به‌پای منافع شخصی رهبران سیاسی‌شان قربانی شده یا با پول معاوضه شدند و درنتیجه، خود مردم به خاک نشستند. نمونه روشن این معاوضه منافع کلی هزاره‌ها با منافع و خواسته‌های شخصی رهبران، داستان غم‌انگیز دو جنبش مهم تبسم و روشنایی است که بر کسی پوشیده نیست.»