سایت طرح نو

  • دولت دولت‌یار

    انتخاباتِ سرنوشت‌ساز

    «قوه اجراییه نه كانون مشاركت علایق و منافع گوناگون (در جامعه قومی افغانستان مظهر مشاركت اقوام به‌حساب می‌آید) بلكه مركز بازتولید استبداد قومی و سركوب سایر اقوام است. غنی معاون اول خود را كلا از صحنه حذف كرد و معاون دوم خود را تبدیل به نوكرِ دربار و كاتبِ فرامین ظالمانه خود كرد. غنی با بی‌صلاحیت ساختن و مطیع ساختن سرور دانش و تحمیل تبعیض سنگین بر مردم هزاره خواست پیام واضح به جامعه دهد و آن این‌که اساس دولت سازی او بر بنیاد درجه‌بندی اقوام و برتری یك قوم و غلامی قوم دیگر است.»
  • مهدی فروزان

    انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت و یا عدم مشارکت مردمی!

    «از همین رو جنبش روشنایی برای صیانت و پاسداشت دموکراسی و مبارزه بافرهنگ تقلب سالاری و امتیاز طلبی به‌عنوان اعتراض عدم مشارکت خود را در انتخابات شفاف بیان داشت و تمام شهروندان و جامعه جهانی را به توجه روی شفافیت پروسه انتخابات فراخواند و برای نه گفتن به تقلبات گسترده از ابزار مبارزه منفی یعنی استفاده نکردن از حق رای استفاده کرده و اعلان داشته است که با حضور خود به تقلبات گسترده انتخاباتی مشروعیت نمی‌بخشند».
  • عبدالخالق فصیحی

    تقلب سالاری و امتیاز سالاری عامل عدم مشارکت مردمی

    «با توجه به این وضعیت، تحریم انتخابات تنها راهی جلوگیری از آلودگی ملی است. بحران آلودگی‌های دروغ، فریب، شخصی، قربانی شدن منافع عمومی، استفاده سو از آرای مردم، ثروت ملی، بی‌اعتمادی عمومی، درون تیمی و...، به حدی است که اگر عده‌ای از جوانان روشن‌ضمیر احساس مسوولیت نکرده آژیر خطر را به صدا در نیاورند، مرگ عمومی در سایه شوم تقلب سالاری و امتیاز سالاری حتمی خواهد بود. پیام روشن تحریم انتخابات، پرهیز از آلودگی معامله بر سر شرف ملی و پیش‌گیری از بحرانی است که نتیجه آن برای هیچ‌کس قابل‌تحمل نخواهد بود.»
  • طرح نو

    بیانیه‌ی ستاد مردمی جنبش روشنایی قم در حمایت از موضع …. .

    «شورای عالی جنبش، پس از رایزنی‌های بسیار با اعضا و ستادهای داخل و خارج، و پس از مذاکرات متعدد با فرستادگان تیم‌ها و نامزدان ریاست‌جمهوری، و با یقین به عدم تعهد و اعتمادپذیری عده‌ای از آن‌ها و ناتوانی عده‌ی دیگرشان در جلوگیری از تقلبات و برآوردن مطالبات عدالت‌خواهانه‌ی جنبش، اقدام به اتخاذ موضع کرده است و با حضور فعال در صحنه، طرح خود را برای حل بحران سیاسی کنونی و سرنوشت آینده‌ی کشور، در فرصت مناسب اعلام خواهد کرد.»
  • عارف آرمان

    ملاهای درباری، دجالان اشرف غنی!

    «در محفلی یکی از این آخوندهای درباری که احتمالا به‌تازگی از مهمانی اشرف غنی برگشته بود چنان با شدت و حدت از اشرف غنی و دولت فاسد او حمایت می‌کرد که یک پشتون بعید می‌دانم که چنان کند. او که نه سواد سیاسی، نه بینش اجتماعی و شاید یک کتاب در مورد مسایل اجتماعی- سیاسی مطالعه نکرده باشد باکمال وقاحت و بی‌شرمی و با نهایت خفتگی ‌وجدانی ادعا می‌کرد که جنبش روشنایی به خاطر برپایی تظاهرات و مورد اعتراض قرار دادن و فاشیست خواندن هیات حاکمه درصدد تضعیف نظام است و طالبان هم دقیقا همین کار را می‌کنند، پس بنابراین فرق میان جنبش روشنایی و طالبان نیست و جنبش روشنایی و طالبان یکی‌اند.»
  • اسد شاهین

    دوم اسد رمز تداوم جنبش روشنایی

    «خون عزیزانی که در دهمزنگ ریخته شد هم برای خانواده‌های شهدا و هم برای مردم و کشور خیلی سنگین و حادثه جبران‌ناپذیر بود اما ریشه مقاومت و ایستادگی در برابر استبداد تاریخی و انحصار سیاسی و تبعیض قومی و ... مقاوم‌تر و نهال جبهه عدالت‌خواهی و مقاومت اجتماعی را آبیاری و بزرگ‌تر کرد. اگر تا هنوز جنبش روشنایی تداوم‌یافته علی‌رغم غرض‌ورزی‌ها، بی‌مهری‌ها، خیانت‌ها و معامله‌ها و... نفس می‌کشد به خاطر جوشش خون شهدای میدان روشنایی و از برکت خون این عزیزان است».
  • ۱۱۱۱۱
    1525

    دولت دولت‌یار

    انتخاباتِ سرنوشت‌ساز

    «قوه اجراییه نه كانون مشاركت علایق و منافع گوناگون (در جامعه قومی افغانستان مظهر مشاركت اقوام به‌حساب می‌آید) بلكه مركز بازتولید استبداد قومی و سركوب سایر اقوام است. غنی معاون اول خود را كلا از صحنه حذف كرد و معاون دوم خود را تبدیل به نوكرِ دربار و كاتبِ فرامین ظالمانه خود كرد. غنی با بی‌صلاحیت ساختن و مطیع ساختن سرور دانش و تحمیل تبعیض سنگین بر مردم هزاره خواست پیام واضح به جامعه دهد و آن این‌که اساس دولت سازی او بر بنیاد درجه‌بندی اقوام و برتری یك قوم و غلامی قوم دیگر است.»

  • ذبح و تماشا
    1547

    مهدی فروزان

    انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت و یا عدم مشارکت مردمی!

    «از همین رو جنبش روشنایی برای صیانت و پاسداشت دموکراسی و مبارزه بافرهنگ تقلب سالاری و امتیاز طلبی به‌عنوان اعتراض عدم مشارکت خود را در انتخابات شفاف بیان داشت و تمام شهروندان و جامعه جهانی را به توجه روی شفافیت پروسه انتخابات فراخواند و برای نه گفتن به تقلبات گسترده از ابزار مبارزه منفی یعنی استفاده نکردن از حق رای استفاده کرده و اعلان داشته است که با حضور خود به تقلبات گسترده انتخاباتی مشروعیت نمی‌بخشند».

  • images (1)
    5126

    اسد شاهین

    دوم اسد رمز تداوم جنبش روشنایی

    «خون عزیزانی که در دهمزنگ ریخته شد هم برای خانواده‌های شهدا و هم برای مردم و کشور خیلی سنگین و حادثه جبران‌ناپذیر بود اما ریشه مقاومت و ایستادگی در برابر استبداد تاریخی و انحصار سیاسی و تبعیض قومی و ... مقاوم‌تر و نهال جبهه عدالت‌خواهی و مقاومت اجتماعی را آبیاری و بزرگ‌تر کرد. اگر تا هنوز جنبش روشنایی تداوم‌یافته علی‌رغم غرض‌ورزی‌ها، بی‌مهری‌ها، خیانت‌ها و معامله‌ها و... نفس می‌کشد به خاطر جوشش خون شهدای میدان روشنایی و از برکت خون این عزیزان است».

  • مثابه روش
    5982

    هادی رحمانی

    پشتونیست‌ها و عدالت به مثابه روش

    «اقوام غیر پشتون به‌خصوص هزاره‌ها همواره جام شوکران تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری را سر کشیده‌اند و طعم تلخ و استخوان سوز آن را چشیده‌اند. منتهی سوال سترگ و بزرگ که ممکن است در برابر افکار جمعی قامت راست کند این است که آیا اشرف غنی، حامد کرزی، زلمی خلیل زاد و هم‌قطاران آنان با اِعمال این سیاست تبعیض و بی‌عدالتی عریان و سیستماتیک علیه دیگران سود، منفعت و منزلت به هم‌وطنان پشتون ما بخشیده است؟»

  • توهم دانایی
    6976

    احمدی رشاد

    توهم گرایان رسوا شدند

    «آری جماعتی تحت تاثیر القاآت ارگ قدرت، در پی آن بودند تا جنبش روشنایی را ساختارمند نمایند و برخی افراد معلوم‌الحال را دبیر کل بسازند که عنوان دکتر را یدک می‌کشید و جالب آن بود که او خود نیز استدلال می‌کرد که رهبری حقش هست. زیرا در میان سران مطرح جنبش تنها او دکتر است. این جماعت به خیال خود می‌خواستند این بدنامی را به نشست سمرقند گره بزنند. لذا وقتی دیدند طمع سیاسی‌شان محقق نشد، این سخن افتضاح‌آور را باافتخار از خود در کردند که "طرح نو" جنبش روشنایی را تکه‌پاره کرده است.»

  • سمرقند
    8973

    خادم حسین احمدی

    جنبش روشنایی؛ اجلاس هم‌اندیشی سمرقند و چشم‌انداز مبارزات عدالت‌طلبانه

    «نگاهی کلی به محورهای مطرح شده که برگرفته از بیانیه‌ی پایانی نشست هم‌اندیشی جنبش روشنایی در شهر سمرقند کشور ازبکستان است، نشان می‌دهد که در این اجلاس تصمیمات معقول، متین، نسبتاً جامع، بدور از هیاهو و بدون گرفتار شدن در دام فرافکنی‌‌های برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب درونی و شیادان سیاسی و رسانه‌ای زمداران ظالم و شقاوت‌پیشه‌ی ارگ کابل، اتخاذ گردیده است که چشم‌انداز نسبتاً روشن و امیدبخشی را فراروی محرومان و عدالت‌خواهان کشور می‌گشاید و بر تمام عدالت‌خواهان و اقوام محروم کشور است تا از این تصمیمات و برنامه‌های سرنوشت‌ساز، حمایت نمایند و گرفتار جوسازی‌های مغرضان نگردند.»

  • دارابی
    23736

    محمد حسین دارابی

    بی‌هویتی شهرها در غیابت ماستر پلان

    «در بخش وزارت شهرسازی نیز در پهلویی بخش اداره طرح ماستر پلان‌ها و پلان‌های انکشاف منطقه‌ای، ریاست طرح پلان‌های استراتژیک (SDP) ایجادشده است، این ریاست در اقدامات جدید خود مدعی است 1800 پلان استراتژیک برای شهرهای مختلف کشور ساخته است. طرح‌های استراتژیک با زمان‌بندی کوتاه‌تر و اقدامات عملی و قابل‌انعطاف بهتر تشخیص شده است، در این روش به جای طرح‌های بلندمدت، به شیوه‌ی تعاملی با استفاده‌کنندگان می‌اندیشد و کوشش می‌شود تا طرح‌ها، اجرایی و قابل تطبیق باشد. تولید تعدادی زیادی از پلان‌های استراتژیک به جای توجه روی پلان‌های جامع تغییر دیدگاه مدیران شهری را بازتاب می‌دهد.»

  • aust-1
    33948

    هادی سلطانی

    یادداشتی از خاطرات مهاجرت به اروپا (بخش سوم)

    «پس از ورود به این کشور با استقبال مردم و نهادهای دولتی روبرو شدیم و ما را به یک کمپ موقت انتقال دادند. من بعد از استراحت به سمت شهر وین حرکت کردم و خودم را در آنجا به پلیس تحویل دادم ولی من را یک ماه دیرتر وقت دادند و بعد از یک ماه من را به یک کمپ خارج از شهر وین که تقریبا 50 دقیقه با قطار فاصله داشت بردند. بعد از معاینه کردن و چند سوال ما را در داخل یک سالن بزرگ جای دادند و نکته جالب این بود که یکی از هم‌محله‌های شهر قم را در داخل کمپ دیدم و سلام‌علیک و احوال‌پرسی کردیم خلاصه بعد از دو سه روز ما را از داخل سالن و داخل اتاق‌های کوچک‌تر انتقال دادند روزهای سختی بود.»

  • ترس و ناامیدی
    41954

    عارف پیمان

    روایت جانکاه ناامیدی!

    «چه قدر خسته و ناامیدکننده است، وقتی برای نجات قریه و سرزمینت آستین بالا زده و با تمام توان خویش به مبارزه‌ای بی‌امان پرداخته باشی و اهالی قریه در میان امواج خروشان توفان دست‌وپا بزنند و پیوسته و یکی پس از دیگری غرق بشوند اما کدخدایان و ناخدایان مدعی نجات و رهایی به خیانت مشغول و در فکر تاراج اموال و غارت هست و بود مردم‌ باشند. ناامیدکننده‌تر از آن این است که مردم وحشت‌زده و توفان گرفته نیز ندانند و چون رمه‌ی هراسناک و رم کرده به‌جای فرار از گرگان به‌ آن‌ها پناه برده و توان تشخیص گرگ و چوپان را ازدست‌داده باشند و با پای خویش به‌سوی مرگ و نابودی خویش قدم بردارند.»

  • هادی سلطانی ۱
    43061

    هادی سلطانی

    یادداشتی از خاطرات مهاجرت به اروپا (بخش دوم)

    «شب اول که در صف بلیت‌فروشی اصلی ماندیم شب دوم به داخل جنگل کنار دریا پناه بردیم ولی از شانس بدمان باران گرفت من با یک مرد میان‌سال که از اول سفر با من بود به داخل شهر رفتیم خانه‌ای را یافتیم که دیوار حیاط نداشت به داخل حیاط رفتیم خانه به‌گونه‌ای ساخته‌شده بود که از روبه‌رو دیوار یک متری باغچه و از پشت سر خانه و بالای سر بالکن بود که به‌راحتی از خیس شدن باران در امان بودیم مکانی بود که دید نداشت و جایی مناسب برای دو نفر بود زیرمان را با کارتن و رویمان را با پتو می‌پوشاندیم. ما شب تا صبح را به‌راحتی و آرامش گذراندیم. صبح وقتی‌که صاحب‌خانه از خانه بیرون آمد ما را دید و چیزی نگفت و رفت سر کارش.»

  • هادی سلطانی ۱
    45202

    هادی سلطانی

    یادداشتی از خاطرات مهاجرت به اروپا (بخش اول)

    «ماشین آمده بود تا ما را به‌طرف مرز ببرد همگی سوار شدیم. ماشین حرکت کرد بعد یک ساعت از شهر خارج شدیم. یکی دو ساعت هم بیرون شهر درحرکت بودیم در بین راه با راننده هم‌صحبت شده بودیم. ماشینی که ما در آن سوار شده بودیم خراب بود و دود ماشین به داخل اتاقک می‌آمد و حال یکی از ما را خراب کرده بود. به یک روستای مرزی رسیدیم به روستا نرسیده پیاده شدیم و داخل باغ‌ها زدیم بعد رد کردن چند باغ به بقیه ملحق شدیم دو تا قاچاقبر داشتیم یکی پیر بود و دیگری پسر جوان. همگی دنبال پیرمرد حرکت کردیم و پسر جوان هم از پشت سر ما می‌آمد»

  • امان الله
    51853

    سخی ناصری شیدانی

    بررسی روابط امیر امان‌الله خان و مردم هزاره

    «سیاست ضد انسانی عبدالرحمن در هزارستان، کمر مردم هزاره را شکست. بر اساس نوشته‌ی ملا فیض محمد کاتب هزاره، لشکریان ساخلو و ایلجاری عبدالرحمن خانی، بیش از ۶۲ درصد نفوس انسانی مردم هزاره را قتل‌عام کرده است. آن‌هایی که به بیرون از افغانستان فرار نمودند؛ در هر سفر فقط از ۱۰ نفر یک نفر زنده می‌برآمدند. ۹ نفر دیگر، یا به اسارت مرزداران حکومت افغانستان درمی‌آمدند، و همان‌جا سربریده می‌شدند. یا از شدت گرسنگی و گرمای طاقت‌فرسا می‌مردند یا طعمه‌ی حیوانات وحشی می‌شدند. احتمالا، هزاره‌های پاکستان و ایران، از فرزندان همان هزاره‌های فراری از دست ظلم عبدالرحمان ظالم، می‌باشند.»

  • پیام تسلیت
    20584
  • ۰۳۲۱
    25088

    علی اسلامی

    عزاداران افراطی یا تاراجگران حرمت عاشورای حسینی!

    «در زمان امام باقر و امام صادق (ع) شرایط سیاسی و زمینه‌های اجتماعی برای قیام مسلحانه فراهم نبود و از طرف دستگاه خلافت تلاش می‌شد که واقعه عاشورا را از ذهنیت اجتماعی و حافظه تاریخی حذف کنند لذا واکنش امامان در این مقطع که قیام عمومی و خیزش اجتماعی به شکل مسلحانه و رژیم برانداز میسر نبود به شکل برپایی مراسم یادبود و گرامیداشت و خواندن و یادآوری مصایبی که بر حسین در کربلا رفته بود بروز یافت و به شیعیان توصیه به این شیوه مبارزاتی می‌شد که نگذارند ظلم و جنایتی که در حق امام حسین و خاندانش در کربلا رفته به‌مرورزمان فراموش گردد و از یادها برود.»

  • هنر ۱
    38983

    حسین هنرجو

    اهمیت هنر در زندگی اجتماعی

    «هنر در حكم یك زبان است؛ زبان بدیع عواطف و هیجان ها و منعكس كننده‌ى عمیق‌ترین احساسات ارواح پر تلاطم. هنر از لحاظ بی شایبگی خود برتر از زبان است و از لحاظ بین المللی و جهانی بودن بر زبان های ملی تفوق دارد. متفكر بزرگ آگوست كنت معتقد است كه «هنر بخشی از زبان است كه تمام افراد نوع بشر آن را درك می كنند و به معانی آن پى می برند». در نظر فیلسوف مزبور هنر زبان حقیقی جهان است.»

  • معلم افغانستان
    44078

    عباس پویا

    ناگفته‌های درباره معارف افغانستان

    «در ناکجاآباد افغانستان، نه‌تنها از مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی و صداقت و شفافیت خبری نیست که در اغلب موارد، فساد و مسوولیت‌گریزی و خیانت به حد و اندازه‌ی غیرقابل‌تحمل و مشمیز کننده رسیده است. وجود صدها مکاتب خیالی و حقوق‌بگیران فرضی و آموزگاران بی‌سواد و فاسد در رده‌های آموزشی اولیه و ثانوی‌، سرنوشت غمبار و تاسف‌بار و حتی مرگبار برای بهترین نسل و فعال‌ترین جمعیت کشور (جوانان اعم از دختر و پسر) را به بار آورده است. نمونه‌های زهرا خاوری" و ده‌ها جوان دیگر که قربانی فساد و تبعیض و ناکارآمدی و خیانت مسوولین و متصدیان امر شده‌اند، تنها موارد از هزاران مورد نفرت‌انگیز و خیانت‌آمیز، می‌باشند.»

  • tavlod-baba-38
    45131

    محمد عرفانی

    استرالیا و بحران هویتی مهاجرین افغانی

    «یکی دیگر از مسایلی که نسل دوم مهاجر ما با آن روبرو هستند، امروزه کم شدن تمایلشان به تحصیلات دانشگاهی است. این مساله به این دلیل ایجاد می‌شود که در اینجا امنیت اقتصادی و مهم‌تر از آن احترام اجتماعی، چندان درگرو داشتن تحصیلات دانشگاهی، و به‌خصوص عناوینی مهندس و دکتر نیست. در جوامع مدرن نه به کسی به خاطر داشتن عنوان و مشاغل بالا، موردتوجه و عنایت بیش‌ازحد مردم قرا می‌گیرد. و نه کسی به خاطر داشتن مشاغل ساده‌تر از هر نوع آن مورد بی‌مهری و تحقیر واقع می‌شود. به عبارت ساده‌تر همه افراد در پناه قانون بوده و از یک امنیت نسبی اقتصادی و احترام و شان اجتماعی تقریبا برابر برخوردارند.»

  • ۱۷۷
    49174

    استاد علیزاده مالستانی

    استرالیا را چنین دیدم

    «برخلاف آنچه تصور می‌شود كه هركه به استرالیا و یا كشور خارج دیگری رفت، تحت تاثیر فرهنگ غالب قرار می‌گیرد و از فرهنگ و عقاید و رسومات آبایی خود فاصله می‌گیرد، ولی واقعیت امر این‌چنین نیست؛ زیرا مردم ما در كشور استرالیا كه یك جمعیت چشمگیر است، همانند هم‌وطنان خود نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند، حج می‌روند، وجوهات می‌پردازند. مراسم عاشورا و اربعین و شب‌های قدر را برگزار می‌كنند. همچنین رسوم مذهبی و ملی خود را برگزار می‌نمایند؛ از قبیل عید فطر و عید قربان و عید غدیر و عید نوروز، عید مرده، نذر بی‌بی، چهارشنبه‌سوری و غیره. به زبان دری‌ای هزارگی با همدیگر سخن می‌گویند.»

  • رییس جمهور آینده افغانستان
    1703

    عبدالخالق فصیحی

    تقلب سالاری و امتیاز سالاری عامل عدم مشارکت مردمی

    «با توجه به این وضعیت، تحریم انتخابات تنها راهی جلوگیری از آلودگی ملی است. بحران آلودگی‌های دروغ، فریب، شخصی، قربانی شدن منافع عمومی، استفاده سو از آرای مردم، ثروت ملی، بی‌اعتمادی عمومی، درون تیمی و...، به حدی است که اگر عده‌ای از جوانان روشن‌ضمیر احساس مسوولیت نکرده آژیر خطر را به صدا در نیاورند، مرگ عمومی در سایه شوم تقلب سالاری و امتیاز سالاری حتمی خواهد بود. پیام روشن تحریم انتخابات، پرهیز از آلودگی معامله بر سر شرف ملی و پیش‌گیری از بحرانی است که نتیجه آن برای هیچ‌کس قابل‌تحمل نخواهد بود.»

  • ملاهای درباری
    4571

    عارف آرمان

    ملاهای درباری، دجالان اشرف غنی!

    «در محفلی یکی از این آخوندهای درباری که احتمالا به‌تازگی از مهمانی اشرف غنی برگشته بود چنان با شدت و حدت از اشرف غنی و دولت فاسد او حمایت می‌کرد که یک پشتون بعید می‌دانم که چنان کند. او که نه سواد سیاسی، نه بینش اجتماعی و شاید یک کتاب در مورد مسایل اجتماعی- سیاسی مطالعه نکرده باشد باکمال وقاحت و بی‌شرمی و با نهایت خفتگی ‌وجدانی ادعا می‌کرد که جنبش روشنایی به خاطر برپایی تظاهرات و مورد اعتراض قرار دادن و فاشیست خواندن هیات حاکمه درصدد تضعیف نظام است و طالبان هم دقیقا همین کار را می‌کنند، پس بنابراین فرق میان جنبش روشنایی و طالبان نیست و جنبش روشنایی و طالبان یکی‌اند.»

  • ۱۰۹۹۲_۵۸۵۳۲-۷۷۰x480
    11092

    حسین جوهری

    شکواییه‌ی از تبعیض گسترده علیه هزاره‌ها

    «می‌دانم بگویم که حق خواستنی است، حق را تا آن زمان بخواهیم و اصرار بورزیم که به‌حق فردی و اجتماعی خود برسیم، چون هیچ آرمانِ عدالت اجتماعی از راهِ منتظر نشستن به دست نمی‌آید، به قول شاعر که می‌گوید: حقِ خود را از دهنِ شیر می‌باید گرفت، ما نسلِ خسته از تبعیض باید مثل فولاد در مساله حق فردی و اجتماعی خود مقاومت و ایستادگی کنیم. همچنان دانایی را پاس بداریم که توانایی می‌آفریند. به قول شاعر می‌گوید: توانا بود هر که دانا بود. پس ای هم‌نسل و هم‌قطارانم ما فقط یک‌راه داریم که به قدرت اجتماعی و ادارات دولتی دست پیدا کنیم و آن آموختن دانش است.»

  • کتاب سعادتی
    13244

    نبی احمدی

    دلم با جنبش است و منافع حزبی‌ام نه!

    «نکته دیگری که بسیار مهم بود و ایشان یادی از آن نکرده اینکه محقق و دانش وقتی به مسجد رسول اکرم در غرب مصلا آمدند، اذعان کردند که تحت‌فشار سفارتخانه‌ها هستند و چند سفیر را دیده‌اند و قرار است بعد از جلسه نیز ببینند. سفرای هند، ایران و آلمان ظاهرا به آن‌ها هشدار داده بودند که مابین دولت و جنبش، بدون در نظر داشت حق و ناحق طرفدار حکومت هستیم. البته در چندین دیدار که در تعدادی از آن‌ها بنده نیز حضور داشتم، هم مقامات سفارت آمریکا و هم انگلیس و هم نمایندگی سازمان ملل و اتحادیه اروپا به‌صراحت گفتند که ما در این امور هرگز مداخله نمی‌کنیم.»

  • مرداب افغانستان
    14567

    همایون نوروزی

    افغانستان مردابی برای بقای مرداب‌زیان

    «مرداب افغانستان که مرداب فرهنگی است نه جغرافیایی و محیط اجتماعی است نه طبیعی، از انحطاط فرهنگ و رکود اندیشه و توقف حرکت تاریخی، ایستایی و جمود فکری و عدم پویایی اجتماعی به وجود آمده است. این مرداب مبتذل تاریخی، و این لجن‌زار متعفن فرهنگی و این فساد مزمن و تباهی دیرین اخلاقی انسان افغانی را احاطه کرده و این نوع بشر را از سایر همنوعان متمایز کرده و صفات ویژه و منحصر به این قوم را به آن بخشیده است».

  • ۸۶۱۹۱۶_۶۶۳
    19001

    سهراب زمانی

    خودم کردم که لعنت بر خودم باد!

    « اینک در این شرایط و در شرایط و اوضاع گذشته هر چه کشیده و می‌کشیم برایند و نتیجه گفتار رفتار و پندار خود ماست. با این‌که تصور بر این است که غرب کابل سیاسی‌ترین و هوشمندترین بخش هزاره‌هاست اما انتخابات یا انتصابات پارلمان ثابت کرد که نخیر این یخش هزاره‌ها نیز تا رسیدن به رشد و بالندگی فرهنگی و تکامل خرد جمعی‌شان راه درازی در پیش دارند. نخبه‌های عدالت‌خواهی که حنجره‌های گویای دردها و ستم‌های تاریخی این مردم بودند همانند احمد بهزاد و امثال او با رفتار نادرست جمعی ما از ورود به پارلمان باز می‌ماند و وضعیت این‌گونه رقم می‌خورد که همه را در شوک فرو برده است.»

  • جهان بینی ایرانی
    21009

    رضا مهریزی

    تاملی تازه در نقش جهان‌بینی ایرانی در پیدایی و پویایی فلسفه یونانی

    «یكی دیگر از دانشمندان نیز در خصوص وام‌گیری فلسفه یونانی از شرق و من‌جمله ایران چنین آورده است: «فلسفه در یونان یک‌باره و از پیش خود پیدا نشد بلكه جریان‌های فكری گوناگونی كه از سرزمین‌های بیگانه به یونان راه‌یافته بود و به پیدایش و پرورش آن یاری كرد. روابط بازرگانی یونانیان با بیگانگان وسیله‌ای موثر در گستراندن اندیشه‌های بیگانه به میان یونانیان بود. از نوشته‌های افلاطون و نیز ارسطو پیداست كه مصر و بابل و ایران سه سرچشمه بزرگ این اندیشه‌ها بوده است.»

  • ۸۷۹۲۱
    40669

    غلام سخی حلامیس

    هزاره‌ها و ضرورت بازخوانی گذشته

    ٖ«سخن آخر اینکه؛ بازخوانی گذشته به معنای برگشت به گذشته نیست. نسل نو هزاره، اکنون نه در عصر کاتب و نه در عصر خالق قرار دارد. با توجه به تاریخ سراسر «رنج»، «آوارگی» و «قتل‌عام» مردم هزاره، بررسی و بازخوانی گذشته برای هزاره‌ها در عصر کنونی یک ضرورت است. زیرا با بازخوانی و زیرورو کردن تاریخمان، ما می‌توانیم، درس‌های بسیار بگیریم و گام‌های بعدی را در راستای تامین عدالت و آزادی، با شوکران خرد و دانایی زهرآگین سازیم. تا از این طریق، مجبور نشویم که اشتباهات گذشتگان را بار دیگر به تکرار نشینیم.»

  • ۲۸۷۱۱_۳۳۰
    61279

    محمد قاسم محسنی

    آسیب‌های زمامداری در کلام امام علی (ع) (قسمت دوم)

    «انباشتن ثروت ـ به‏ویژه برای رجال سیاسی ـ آفت است. فریاد ابوذر غفاری در مدینه از زراندوزی‏های عثمان و اطرافیان، گرچه او را به تبعید و مرگ در غربت (ربذه) کشاند، اما فریادهای او هم‌‏چنان در گوش تاریخ طنین‌‏انداز است. امام علی(ع) به ابوذر فرمود: ای ابوذر! تو برای خدا به خشم آمدی و به او امیدوار باش. این مردم (حاکم و اطرافیانش) برای دنیای خود از تو ترسیدند، و تو بر دین خویش از آنان... ای ابوذر! اگر تو هم دنیای آنان را پذیرفته بودی، تو را دوست می‏داشتند و اگر سهمی از آنان برمی‏گرفتی، دست از تو برمی‏داشتند و چون دیگران در امان بودی.»

  • ماهیت زمان
    62242

    عبدالکریم قیطانی فرد

    ماهیت زمان

    «بارها و بارها اگر بپرسند جوهر جهان هستی چیست؟ پاسخ‌خواهم داد جوهر جهان هستی به معنای حقیقی فقط و فقط زمان است. حقیقتا در وجود جهان مادی همه‌چیز عَرَض است و هیچ‌چیزی قایم بر خودش نیست، بلکه هر چیزی قایم بر زمان است. اما حرکت چیست و چه رابطه‌یی بازمان دارد؟ حرکت، خروج تدریجی شی از قوه یا مبدا به‌وسیله زمان، به فعل است که این خروج در ماهیت خود عرض است و به زمان و فعل نیازمند است. بدین معنا که تا زمان نباشد، فعلی نیست و تا فعل نباشد خروج و قوه نیست؛ پس حرکت وابسته به زمان است و تا زمان نباشد هیچ حرکتی به وجود نمی‌آید.»

  • جواد محقق
    62652

    جواد محقق

    نگاه ریالیستی به روابط بین‌الاقوام و سیاست داخلی افغانستان

    «هزاره‌ها باآنکه نسبت به اقوام دیگر، از لحاظ آگاهی، استعداد، مهارت و تخصص و بینش سیاسی و شجاعت و جسارت، دست بالا دارند، اما به خاطر نداشتن استراتژی واحد، رهبری واحد، و به خاطر اختلاف و عدم تحمل و تعامل با یکدیگر، تا هنوز نتوانسته‌‌اند جایگاه واقعی خود را در دایره قدرت و سیاست به دست آورند. از دیدگاه واقع‌گرایان دربازی‌های سیاسی چه در سطح بین‌الملل و چه در سطح داخلی، مهم‌ترین عنصر قدرت، «قدرت نظامی و تسلیحاتی» است.»

  • ۲۸۷۱۱_۳۳۰
    67474

    محمد قاسم محسنی

    آسیب‌های زمامداری در کلام امام علی (ع) (قسمت اول)

    « در حكمت 355 نهج‌البلاغه نيز آمده است كه وقتى يكى از كارگزاران امام خانه باشکوهی ساخت، امام به او فرمود: ((اطلعت الورق رووسها! ان البنا يصف لك الغنى،([12]) سكه‌هاى طلا و نقره سر برآورده خود را آشکار ساختند. همانا ساختمان مجلل، بى‌نيازى و ثروتمندى تو را مى‌رساند)). على(ع) خود به مردم كوفه مى‌فرمود: اگر جز با مركب خويش و وسایل شخصى‌ام كه حمل مى‌كند و غلامم از نزد شما رفتم، بدانيد خيانت کرده‌ام.([13]) بنابراين زندگى مادى و شخصى رهبران و مديران بايد به‌دوراز تجمل و همانند زندگى مردم ضعيف باشد.»

  • مفاهیم دینی ۱
    13771

    مهزیار مهر آذین (کارشناس فقه اسلامی)

    تاملی در چند مقوله دینی

    «باید توجه داشت، توجیهات روحانیان و تحمیل کردن عقاید کلامی خودشان بر قرآن خود بزرگ‌ترین تفسیر به رای است و با نص صریح قرآن ناسازگار است. آنچه از این گفتار می‌خواهیم بدان برسیم این است که؛ اول: پیامبران نیز مانند باقی انسان‌ها، انسان بوده‌اند و درنتیجه امکان گناه داشته‌اند. دوم: پیامبران بنا به‌تصریح قرآن و نیز کتاب مقدس مرتکب گناهانی شده‌اند.سوم: گناهان پیامبران زیاد و قابل‌اعتنا نبوده و به‌هیچ‌وجه گناهکاری بر شخصیت پاکشان مستولی نبوده است و به همین دلیل به رسالت و نبوت آنان آسیبی نمی‌زده و نمی‌زند».

  • IMAGE634657602665379823
    98427

    سهراب راید

    مودت قربی، اجر رسالت، چرا ؟

    «پيامبر اسلام علاوه بر تامين نيازمنديی‌های روانی اقربای خويش، فكر معيشت و تامين نيازهای مادی آنان را نيز نموده و خمس (كه یک‌پنجم از اموال کسب‌شده می‌باشد)؛ را بر امت واجب گردانيده تا به فقرای قبيله بنی‌هاشم پرداخت گردد. (البته از دیدگاه شیعه دوازده‌امامی). دستورهای مودت و پرداخت خمس براي حفظ حرمت و تامين كرامت آنان صادر گرديده است تا آنان در چشم ديگران خوار و ذليل جلوه نكنند. از همين‌رو در ادبيات فقها، زكات و صدقات، چرك مال محسوب گشته كه دادن آن، باعث پاكی و طهارت مال مي‌گردد درحالی‌که چنين حكم و قضاوتی نسبت به خمس وجود ندارد. چرك مال را نشايد كه به ذريه‌های پيامبر اسلام داده شود».

  • شهادت علی
    110930

    عباسعلی جاوید

    علی(ع) شهید عدالت، در محراب عبادت

    «باری، سخن از انسانی است برگزیده که پیامبران اولوالعزم الهی را در علم (آدم) و حلم (ابراهیم) و عزم (موسی) و زهد(عیسی) در خود داشت و امواج خروشان علم از دامنه‌های کوهسار دانش او سرازیر می‌شد و حکمت از نواحی او آشکار بود، آن‌گونه که خود می‌فرمود : «پیش ازآنچه مرا از دست دهید از من بپرسید»، زیرا من به راهه‌ای آسمان‌ها از طرق زمین داناترم و از هنگام نزول قرآن و شان نزول و ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه و مکی و مدنی بودن آیات آن، شمارا خبر خواهم داد. چون عدل مجسم، دانه‌ی جوی را که به ستم از دهان موری ستانده شده را بازمی‌گرداند و در شجاعت بی‌مانند بود و از هیچ‌چیز جز خدا نمی‌ترسید.»

  • امام حسن
    222316

    عباسعلی جاوید

    امام حسن مجتبی (ع) کریم آل طه و مظهر جود و سخا

    «دشمنان عنود و جاهلان ناآگاه، نسبت به امام مجتبی (ع) تهمت‌های ناروایی را پخش و تبلیغ کردند که به نمونه‌ی از آن اشاره شد و همچنان در مورد صلح آن حضرت، یا ازدواج‌ها و طلاق‌های امام (ع)، مغرضانه یا از روی ناآگاهی و جهل به جعل و تحریف واقعیت پرداختند که خوشبختانه کتاب‌های متعدد و معتبر و مستند در رد یاوه‌گویی‌ها و پندارها و اکاذیب ذکر شده، نوشته‌ شده و با توجه به محکمات فرمایشات پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) که در سطور فوق به برخی از آن اشاره شد و مقام ارجمند عصمت معصومین (ع) که با دلایل محکم و مستند عقل و نقل، همراه هستند، دیگر جایی برای پندارهای موهوم و غرض‌آلود، باقی نمی‌ماند.»

  • روزه معصیت
    112003

    حبیب الله نظری

    روزه معصیت!

    «روزه یکی از واجبات مسلم شریعت اسلامی به شمار می‌رود، ولی این واجب مشروط به شرایطی است که در عدم آن‌ها به «روزه معصیت» تغییر ماهیت می­دهد. منظور از روزه معصیت روزه‌ای است که یا با حکم دیگر الهی در تقابل و تضاد قرار گیرد مانند حکم نفی ضرر رسانی به خویشتن، یا هم شرایط روزه گرفتن از قبیل در سفر نبودن، مریض نبودن، در سختی و مشقت قرار نگرفتن، دران مراعات نشود. روزه گرفتن با وصف معصیتی بودن نه‌تنها سودی ندارد و از طریق آن نمی‌توان تقرب به خدا و ثواب‌های موردنظر را انتظار داشت، که با توجه به‌عنوان ثانوی «روزه معصیت»، آثار مترتب بر چنین معصیتی یا ناشی از آن نیز گردن گیر روزه‌گیر متعبد خواهد شد.»

  • ۴۱۰
    114988

    محمد قاسم محسنی

    شیوه‌های تبلیغی معصومین(ع) بخش ۱

    «ایمه علیهم‌السلام معلمان حقیقی مردم‌اند و سراسر زندگی‌شان درس انسانیت است و همچون رسول خدا، که طبیبی بود که بر سر بیماران خویش می‌رفت(7) به سراغ مردم می‌رفتند و با هر وسیله‌یی که امکان داشت آنان را هدایت می‌کردند. تشکیل محفل درس، به شیوه‌ی متعارف آن روز، نیز از آن جمله است، چنان‌که درباره‌ی حضرت صادق علیه‌السلام گفته‌اند: «مدینه در عصر حضرت صادق علیه‌السلام شکوفا‌یی خاصی یافت و جایگاه دانشمندانی شد که در حلقه‌های درسی که در بیت آن حضرت دایر می‌گشت شرکت می‌کردند و باید گفت: بیت امام به‌مثابه دانشگاهی بود که اقشار مختلفی در آن تعلیم می‌دیدند.»

  • اقتصاد اسلامی
    16801

    مهزیار مهر آذین (کارشناس فقه اسلامی و پژوهشگر علوم انسانی)

    نگاهی تازه به مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی

    «جا دارد این را بگویم که شاید ازنظر عده‌ای بحث‌های فلسفی و هستی شناسانه در مسایل اقتصادی زاید باشد اما حقیقت آن است که علت آن‌که تلاش‌های زیاد از سوی باورمندان به نظام‌های مختلف اقتصادی در جامعه ما هیچ‌گاه تحقق نمی‌یابد همین نداشتن پشتوانه و نقطه اتکا در فلسفه و فرهنگ و مغایر بودن به فلسفه موجود ما، که همان فلسفه صدرایی است، می‌باشد. بنابراین برای ایجاد یک نظام اقتصادی پویا و کارآمد و ماندگار و ریشه‌دار در فرهنگ و جامعه؛ داشتن یک نظام فلسفی قوی و غنی و قانع‌کننده، که نگاهی تازه به عالم و آدم دارد، ضروری است.»

  • recca-summit-03-sep-15
    106467

    احمدی رشاد

    «ریکا» و «سام» برای افغانستان؛ گامی در فراسوی توسعه!

    «در نشست کابل، دولت افغانستان موفق شد تا شرکای خارجی و کمک دهندگان به کشور را متقاعد سازد تا بعدازاین کمک‌ها را از طریق دولت افغانستان به مصرف برسانند. به این معنا که کمک‌ها به خزانه‌ی ملی افغانستان واریز می‌گردد و دولت افغانستان آن را در موردهای توافق شده با کشورهای کمک دهنده‌ی بین‌المللی، به مصرف می‌رساند. به قول وزیر مالیه‌ی افغانستان، کشورهای کمک دهنده متعهد شدند تا 8 میلیارد از 16 میلیارد دالر را که برای افغانستان تا سال 2017 میلادی، تعهد کرده بودند، در اختیار دولت افغانستان قرار دهند تا از طریق بودجه‌های عادی و انکشافی افغانستان به مصرف برسد. این موفقیت بزرگی برای افغانستان می‌باشد.»

  • محسنی شهرستانی
    130714

    قاسم محسنی شهرستانی

    نقش کمک‌های خارجی در توسعه کشورهای جهان سوم (با تاکید بر کشور افغانستان) بخش ۲

    «نبود ظرفیت در نهادهای دولتی، فساد اداری، عدم هماهنگی میان دولت افغانستان و کشورهای کمک‌کننده در عملی شدن پروژه‌ها و چندین دست شدن قراردادها از علت‌های عمده‌ای هستند که سبب شده است بخش زیادی از کمک‌های جامعه جهانی در افغانستان حیف‌ومیل شوند. شماری از کارشناسان اقتصاد و مسوولان اتاق تجارت و صنایع بر این باورند که بیشتر کمک‌های جامعه جهانی از طریق اینجوها در بخش‌های زیربناها، ساختمان‌سازی ، جاده‌سازی و دیگر پروژه‌ها در افغانستان مصرف‌شده‌اند.»

  • محسنی شهرستانی
    126520

    قاسم محسنی شهرستانی

    نقش کمک‌های خارجی در توسعه کشورهای جهان سوم (با تاکید بر کشور افغانستان) بخش ۱

    «معمولا دولت‌های کمک دهنده با توجه به سیاست‌ها و اهداف خود اقدام به کمک می‌نمایند و در این راستا انتخاب حمایت از کمک‌های برنامه‌ای و یا کمک‌های پروژه‌ای بستگی کامل به سیاست‌ها و اهداف دولت کمک دهنده دارد. به‌عنوان‌مثال در سیاست خارجی آمریکا که گسترش و استمرار نفوذ با ایجاد دولت‌های وابسته همچنین ایجاد وابستگی در زمينه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی به‌طورکلی مهم است، این دولت کمک‌های برنامه‌ای را ترجیح می‌دهد، زیرا از این طریق بهتر می‌تواند به اهداف خود دسترسی یابد.»

  • عبدالله، اشرف غني
    124038

    عباس آزاد

    برنامه های دولت وحدت ملی و بودجه‌ی سال 1394

    «مرورکلی طرح سند بودجه سال 94 افغانستان، نشان می‌دهد که این بودجه تغییر چندانی با بودجه‌ی سالهای گذشته ندارد. اماهدف بودجه‌ی امسال دولت " بودجه موثر، شفاف و مبتنی بر اهداف و نتایج خوب برای منافع ملی ذکر شده است. در ابتدای این سندآمده است که طولانی شدن روند برگزاری انتخابات سال 93 ریاست جمهوری تاثیرات منفی برفعالیتهای اقتصادی داشته که پیامدآن 5 ملیارد دالر ضرراقتصادی به افغانستان بوده است».

  • 13930227000182_PhotoL
    123394

    احمدي رشاد

    ما و تکنولوژی‌های به جای مانده از نیروهای خارجی

    «طراحی و ساخت ابزارهای تکنولوژیک، آخرین مرحله‌ی انتقال دانش فنی است که بسیار به سختی، به دست می‌آید. این دانش به شکل کامل‌اش، از ویژه‌گی‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌گردد و در جهان، این دانش، در اختیار کشورهای معدودی می‌باشد. کشورهای ضعیف حتا در نظم نوین جهانی، به اشکال گوناگونی، از دستیابی به این دانش فنی، بازداشته می‌شوند. آمریکا و اروپا، روسیه، چین و ژاپن، یا همان کشورهای صنعتی، در تلاش هستند تا فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن طراحی و ساخت ابزارهای تکنولوژیک را در انحصار خود داشته باشند».